W 1900 r. działalność rozpoczęła niemiecka firma oponiarska Fulda, która na swoim koncie ma już wiele przełomowych produktów. Przez 115 lat producent rozwijał swój asortyment, oferując obecnie opony do samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych. Firma specjalizuje się w produkcji ogumienia do pojazdów użytkowych już od stu lat. Od 1962 r. wspomniana marka należy do koncernu Goodyear.
Historia marki
3 sierpnia 1900 r. powstała firma pod nazwą Gummi Werke Fulda (Zakłady Gumowe Fulda) wytwarzająca wyroby gumowe, przeznaczone początkowo do wózków dziecięcych i powozów konnych. Produkcję opon samochodowych, motocyklowych i rowerowych uruchomiono sześć lat później, jednak szybko stała się ona głównym przedmiotem działalności firmy. W latach 1907-1909 Fulda produkowała pełne opony gumowe do pojazdów ciężarowych i autobusów w dziesięciu rozmiarach, i eksportowała je do zagranicznych przedsiębiorstw autobusowych w Londynie i Mediolanie.
W 1914 r. Fulda opracowała pierwszą pełną oponę z gumy syntetycznej (Buna). Zbiegło się to w czasie z przestawieniem produkcji do samochodów ciężarowych z opon pełnych na bardziej elastyczne, co zapewniło wyrobom firmy wyjątkową żywotność i uznanie na rynku. W 1915 r. do masowej produkcji wszedł model Sembusto ze sprężynami w obręczy dla dodatkowej amortyzacji. Kolejny etap rozwoju technicznego to 1919 r., kiedy powstała opona Riesenkissenreifen, która stałą się wiodącym ogumieniem ciężarowym w Europie. Dzięki specjalnym technologiom zwiększono jej zdolność do pochłaniania wstrząsów, dzięki czemu pojazdy ciężarowe mogły osiągać znacznie wyższe średnie prędkości. Inni producenci opon wprowadzili tę technologię w ramach zakupu licencji do niej.
W 1925 r. wprowadzono oponę Parabel, która dzięki wbudowanej wewnętrznej komorze powietrznej była pierwszą na świecie oponą ciężarową „o stałym ciśnieniu”. Z kolei w 1929 r. na rynek wprowadzono model Elastic - pierwszą oponę pneumatyczną tej marki. W niedługim czasie wszystkie wytwarzane przez Fuldę opony były już oponami pneumatycznymi, a w kolejnych dziesięcioleciach ogumienie ciężarowe stało się flagowym produktem marki. Jednym z dowodów uznania było zamontowanie opon marki Fulda w półmilionowej ciężarówce Mercedes-Benz, która w 1954 r. zjechała z linii produkcyjnej.
Na przestrzeni lat firma opracowała szereg innowacji. Przykładem tego mogą być m.in. wprowadzone do produkcji w 1961 r. opony do samochodów osobowych i ciężarowych z opasaniem tekstylnym, a sześć lat później ogumienie z opasaniem stalowym do pojazdów ciężarowych i autobusów. Z kolei w 1973 r. rozpoczęto produkcję całostalowych opon radialnych do ciężarówek.
Nowy członek grupy Goodyear
Współpraca między Fuldą a Goodyearem rozpoczęła się już na przełomie lat 20. i 30. XX w., za sprawą nawiązania ścisłych relacji z Frankiem Seiberlingiem, współzałożycielem firmy Goodyear. Ostatecznie marka dołączyła do grupy Goodyear w 1962 r. Co ciekawe, Fulda była pierwszym zakładem amerykańskiego koncernu w Europie, który w 1993 otrzymał certyfikat jakości DIN ISO 9002 za produkcję i montaż. To wydarzenie potwierdziło wysoką jakość produktów oferowanych przez niemiecką firmę.
Opony do samochodów ciężarowych
Firma oferuje pełen asortyment opon do pojazdów ciężarowych. W 2014 r. marka wprowadziła nowy model do naczep Ecotonn 2, będący uzupełnieniem najnowszego asortymentu opon do pojazdów użytkowych. Obejmuje on oponę na oś kierowaną Ecocontrol 2, oponę na oś napędzaną Ecoforce 2 i oponę do naczep Ecotonn 2. Produkty Fuldy są dostępne w szerokim zakresie rozmiarów do pojazdów wykonujących przewozy długodystansowe i regionalne, a także autobusów i autokarów.
Ogumienie Ecocontrol 2 oferuje wydłużone przebiegi przy niskim poziomie hałasu. Model ten charakteryzują również niskie opory toczenia i mniejsza masa. Opony Ecoforce 2 oferują natomiast równomierne zużycie, długie przebiegi oraz ulepszone właściwości trakcyjne. Co ważne, wysoki poziom trakcji utrzymuje się przez cały okres eksploatacji opon, zarówno latem, jak i zimą. Ogumienie Ecotonn 2 gwarantuje długie przebiegi, niski opór toczenia oraz trwałość. Można je również poddawać procesowi bieżnikowania.
Do pojazdów wielozadaniowych, takich jak wywrotki pracujące na drogach jak i placach budowy, przeznaczone są opony Fulda Variocontrol, Varioforce i Variotonn. Z kolei z myślą o zastosowaniach terenowych firma oferuje model Crossforce na oś napędową, wyróżniający się ulepszonymi właściwościami trakcyjnymi i podwyższoną trwałością. W ofercie marki znajdują się także opony na oś kierowaną i napędową - Wintercontrol i Winterforce - przeznaczone do pracy zimą, które zapewniają dodatkową trakcję oraz przyczepność na śniegu i mokrej nawierzchni.
(ik)
Źródło i fot. Goodyear