2015-06-19

Żałują na opony premium

 

Jak pokazują wyniki najnowszych badań*, głównym zmartwieniem blisko 50 proc. kierowców jest „bezpieczeństwo i zachowanie kontroli na mokrej drodze”. Z kolei najważniejszymi wymogami wobec opon są: „krótka droga hamowania na mokrej nawierzchni”, „zachowanie kontroli w każdych warunkach” i „krótka droga hamowania na zaśnieżonych i oblodzonych drogach”.

Pomimo tego większość klientów, podejmując decyzję o zakupie opon, kieruje się główne ceną i niechętnie rozważa zakup modeli premium (chociaż posiadają samochody tej klasy). Coraz więcej kierowców kupuje tanie, głównie chińskie, opony importowane - co potwierdzają dane ETRMA**. W latach 2007-2013 import opon z Chin do Europy zwiększył się prawie dwukrotnie i stanowił 45 proc. całego europejskiego importu opon w 2013 r.

Kierowcy nie przywiązują zazwyczaj wielkiej wagi do wiedzy o ogumieniu, a większość z nich nie docenia złożoności opon i uważa, że wszystkie są takie same. Nic dziwnego, że około 80 proc. kierowców podczas zakupu opon zwraca się o poradę do dilera samochodowego.

Zaniedbywanie opon

Dwa główne problemy z kontrolą opon to zużycie i prawidłowe ciśnienie:

- 25 proc. kierowców aut, które sprawdzono podczas akcji Kontrola Bezpieczeństwa Opon zorganizowanej przez Bridgestone w 2012 r. (28 tys. kontroli pojazdów przez wykwalifikowanych pracowników w całej Europie) jeździło na oponach z głębokością bieżnika poniżej przepisowych 1,6 mm - wciąż zwlekając z decyzją o ich wymianie. Ryzyko jazdy na zużytym ogumieniu (utrata przyczepności na mokrej drodze, niebezpieczeństwo rozerwania opony) jest dobrze udokumentowane. W Wielkiej Brytanii ponad 57 proc. opon jest wymienianych po przekroczeniu przepisowej głębokości bieżnika;

- w trakcie tych samych kontroli bezpieczeństwa stwierdzono, że 78 proc. kierowców jeździ na oponach ze zbyt niskim ciśnieniem. Taki stan ogumienia zmniejsza bezpieczeństwo podczas hamowania i manewrowania, a także powoduje zwiększenie zużycia paliwa i sprawia, że opony znacznie szybciej się zużywają. W Hiszpanii, awarie samochodów związane z przebiciem, rozerwaniem lub niedopompowaniem opon wzrosły w 2014 r. o 14,4 proc.

Widoczna różnica

Wyniki badań prowadzonych przy prędkości 80 km/h na mokrej nawierzchni pokazują, że różnica w długości drogi hamowania pomiędzy oponami premium a tanimi modelami może wynosić ok. 4 metrów. Jest to mniej więcej średnia długość obecnych samochodów. Tak więc w sytuacji nagłego hamowania, może to być różnica, która zadecyduje o tym, czy dojdzie do wypadku czy nie.

Obrażenia

Trudno jest oszacować obrażenia w kategoriach materialnych, a statystyki międzynarodowe, np. badanie OTS (On the Spot) brytyjskiego Departamentu Transportu z 2010 r., pokazują, że już przy prędkości 8 km/h zderzenie z pieszym może powodować jego poważne obrażenia, a w rzadkich przypadkach nawet śmierć. Przy kolizji z prędkością 22 km/h, w 40 proc. przypadków kierujący mogą odnieść obrażenia, głównie głowy i nóg.

Szkody materialne

Uderzenie w tył innego samochodu nawet przy prędkości 18 km/h może spowodować poważne szkody materialne, jak:

  • wgniecenie zderzaka/kratki;
  • stłuczenie świateł;
  • wgniecenie pokrywy silnika;
  • aktywowanie poduszki powietrznej.

Kampania edukacyjna

Z uwagi na sprzeczność między deklarowanymi potrzebami a zachowaniem kierowców, Bridgestone zdecydował, że konieczne jest informowanie i edukowanie kierowców w Europie na temat znaczenia opon i ich prawidłowej konserwacji - zwłaszcza w zakresie bezpieczeństwa i wydajności, jakie gwarantują opony segmentu premium.

Niedawno ponad 60 dziennikarzy z siedmiu krajów europejskich mogło przekonać się o właściwościach ogumienia premium podczas prezentacji oraz testów praktycznych na torze, zorganizowanych przez koncern w Bridgestone European Proving Ground w miejscowości Aprilia, we Włoszech.

(ik)

Źródło i fot. Media Forum

drukuj  
Komentarze użytkowników (1)
producentoponpl, 2015-06-23 12:05:11
Dokładnie żałują na opony premium  , kupują opony o starszych DOT ale czemu  . Ograniczenia prędkości  , wysokie mandaty i wysoka cena względem przebiegów opon nowych  . Kiedyś na oponie można było zrobić 60 tyś teraz jest 30 tyś.i po oponie  . Ilość gumy nalanej przypomina grubszą dętkę  ?. Zaczyna to być problematyczne i kosztowne  .
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń