2015-06-17

Systemy dla bezpieczeństwa

 

Według Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu (ETSC) urządzenia inteligentnego dostosowywania prędkości w samochodach powinny być obowiązkowe, ponieważ mogą poprawić bezpieczeństwo przechodniów i rowerzystów. Na rynku pojawia się coraz więcej rozwiązań, które mają zapewnić bezpieczniejszą jazdę.

Studium przygotowane na zlecenie Komisji Europejskiej (z kwietnia br.) na temat najnowszych technologii bezpieczeństwa samochodowego wymienia wśród zalecanych rozwiązań system inteligentnego dostosowywania prędkości (ISA), przypominania o obowiązku zapinania pasów bezpieczeństwa i zautomatyzowany system hamowania awaryjnego (AEB).

W przypadku systemów ISA istnieje kilka różnych produktów. Jedne ostrzegają kierowcę o przekroczeniu dozwolonej prędkości w sposób wizualny lub głosowy. Inne z kolei automatycznie zmniejszają prędkość, jeśli została przekroczona. Dostępne obecnie systemy są oparte na ustalonych ograniczeniach prędkości, ale będzie wkrótce możliwe wprowadzanie systemów dostosowujących prędkość do konkretnych warunków drogowych.

Jak podaje organizacja pozarządowa ds. bezpieczeństwa drogowego, na drogach UE w 2013 r. śmierć poniosło 7600 pieszych i rowerzystów. Przez ostatnią dekadę zdołano w UE ograniczyć liczbę ofiar śmiertelnych wśród użytkowników samochodów o ponad połowę, podczas gdy wśród pieszych o 41 proc., a wśród rowerzystów o 37 proc. Przedstawiciele UE chcieliby o połowę zmniejszyć liczbę wszystkich ofiar śmiertelnych na drogach.

Piesi mogą czuć się bezpieczniej w Holandii i w krajach skandynawskich niż w Rumunii, na Litwie oraz w Polsce i na Łotwie, gdzie ryzyko jest większe nawet sześciokrotnie. Łotwa, Litwa oraz Słowacja zmniejszają jednak stopień ryzyka w tym zakresie w najszybszym tempie z całej UE. Oprócz Słowenii i Cypru wszystkie kraje, które dołączyły do UE po 2004 r., są w grupie wyższego od średniej unijnej ryzyka, jeśli chodzi o bezpieczeństwo pieszych.

Najmniej rowerzystów (w przeliczeniu na milion mieszkańców) ginie na drogach w Hiszpanii, Grecji i Irlandii. Najwyższe zaś ryzyko śmiertelnego wypadku w tej grupie -  aż pięciokrotnie większe - występuje na Litwie, w Holandii i w Polsce.

Aby poprawić tę sytuację KE jest w trakcie analizowania przepisów dotyczących bezpieczeństwa, które ustalają wymogi techniczne dla nowych samochodów sprzedawanych na rynku unijnym. W tym roku ma przedstawić komunikat w tej sprawie, a potem propozycje konkretnych zmian prawnych.

Według ETSC dostępne na rynku urządzenia chroniące pieszych powinny być wprowadzone jako obowiązkowe wyposażenie pojazdów. Najważniejszy z nich jest system inteligentnego dostosowania prędkości, który może nawet wymuszać nieprzekraczanie dozwolonej prędkości, a nie tylko informować kierowcę, że jedzie za szybko.

ETSC zaleca także, by władze lokalne wprowadzały ograniczenia do 30 km/h na osiedlach i drogach używanych w dużym stopniu przez pieszych i rowerzystów. Rząd niemiecki ogłosił w maju, że ułatwi samorządom lokalnym wprowadzanie takich ograniczeń prędkości w pobliżu szkół.

Rozwiązania tworzone z myślą o bezpieczeństwie pojawiają się w kolejnych samochodach. Niedawno Ford zapowiedział, że w inteligentne systemy dostosowania prędkości wyposaży nowy model S-Max, natomiast Nissan ogłosił instalowanie zautomatyzowanego systemu hamowania awaryjnego we wszystkich modelach przeznaczonych na rynek japoński.

(ik)

Źródło: PIM, fot. Bosch

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń