2015-06-15

Opony zimowe latem

 

Wraz z nadejściem ciepłych dni Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego przypomina, że jazda na oponach zimowych przy wysokich temperaturach nie jest ani bezpieczna, ani ekonomiczna.

Choć sezonowa wymiana opon nie jest obowiązkowa, to w przypadku obecnie panujących warunków atmosferycznych warto jej dokonać. Modele przeznaczone na zimę spełnianą swoje zadanie wtedy, gdy temperatura spada poniżej 7 st. C i pojawiają się opady śniegu. W pogodę jaką mamy za oknami, zdecydowanie lepiej radzą sobie opony letnie, zapewniając krótszą drogę hamowania niż w przypadku opon zimowych. Na suchej nawierzchni droga hamowania ogumienia zimowego jest o 15 proc. dłuższa niż droga hamowania letnich modeli, natomiast na mokrej nawierzchni ta różnica rośnie nawet do 20 proc*. Wartości te przekraczają długość jednego samochodu, a to istotnie wpływa na bezpieczeństwo w ruchu drogowym. W nagłych sytuacjach właśnie tyle może nam zabraknąć do bezpiecznego wyhamowania pojazdu.

Ponadto opony zimowe wykonane są z bardziej miękkiej mieszanki. Sztywność takiego ogumienia waha się w granicach 45-65 w skali Shore’a**, podczas gdy sztywność opon letnich wynosi 65-75 w tej samej skali. Wpływa to m.in. na szybsze zużycie opon zimowych w warunkach letnich i ich większe opory toczenia. Ogumienie typowo zimowe w taką pogodę jest też bardziej podatne na zniszczenia, jak przebicia, zdarcia i odkształcenia, które w konsekwencji sprawiają, że auto gorzej trzyma się drogi, a kierowca może stracić panowanie nad pojazdem - nie tylko na zakrętach.

Należy pamiętać, że odpowiednio dobrane opony to podstawa naszego bezpieczeństwa na drodze. Oprócz tego warto dbać o ogumienie na co dzień. Określenie ogólnego stanu opony, czy sprawdzenie głębokości bieżnika (minimalna głębokość to 1,6 mm) to pierwsze czynności, które trzeba wykonać przed wymianą. Dokładne oględziny opony pod kątem jej zużycia pomogą określić jej stan. Gdy zauważymy bąble, wybrzuszenia lub pęknięcia, konieczna będzie wizyta w serwisie.

- Nie wolno lekceważyć zniszczeń na oponie - powiedział Piotr Sarnecki, dyrektor generalny PZPO. - W większości przypadków powodują one zagrożenie bezpieczeństwa jazdy, a na to nie można sobie pozwolić. Wielu kierowców zapomina, że bezpieczeństwo w ruchu drogowym jest najważniejsze i zwleka z wymianą lub naprawą opon do ostatniej chwili.

Kolejnym ważnym czynnikiem jest prawidłowe ciśnienie w oponach. Raz w miesiącu upewnijmy się, że ma ono wartość, taką jak przewidział producent samochodu. Zbyt niskie ciśnienie powoduje, że powierzchnia styku z jezdnią jest mniejsza niż powinna co wydłuża drogę hamowania. Powoduje także szybsze ich zużycie, bo przy obniżonym ciśnieniu dużo bardziej się nagrzewają. Z kolei zbyt wysokie ciśnienie wpływa także na szybsze zużycie elementów elastycznych zawieszenia samochodu. Wtedy również ogumienie nie przylega do jezdni w odpowiedni sposób, co odbija się na jego osiągach. Informacja o rekomendowanym poziomie ciśnienia znajduje się w instrukcji obsługi samochodu lub najczęściej na naklejce na środkowym słupku. Pamiętajmy, żeby sprawdzać ciśnienie na zimno, przed ruszeniem albo maksymalnie po 2 km przejechanych spokojnym tempem.

Wybierając opony na lato warto również zwrócić uwagę na etykiety, a w szczególności na osiąganą przez ogumienie efektywność paliwową. Poszczególne modele mają różne opory toczenia, a co za tym idzie mają różny wpływ na wielkość spalania samochodu. Ogumienie zimowe z racji swojej budowy i mieszanki ma większe opory toczenia niż opony letnie. Warto zwrócić uwagę także na ten ekonomiczny aspekt. Opór toczenia odpowiada za ok. 20 proc. zużycia paliwa przez nasze pojazdy. Im jest mniejszy, tym mniej energii koło potrzebuje do wykonania obrotu, w konsekwencji czego silnik spali mniej paliwa, a nasz pojazd wyemituje mniej dwutlenku węgla. Efektywność paliwową klasyfikuje się literami od A do G, przy czym A to najlepsza efektywność paliwowa, a G najsłabsza. Różnica między nimi przekłada się nawet na 7,5 proc. oszczędność paliwa. Przykładowo używając ogumienia o klasie A zamiast G zaoszczędzimy 6 litrów paliwa na każde przejechane 1000 km***.


*Szwedzki Narodowy Instytut Badawczy Dróg i Transportu (VTI), Comparison of winter and summer tyres on bare roads summer time test risk analysis and in depth studies (VTI Raport 849)

**Skale do wyznaczania twardości materiałów metalowych i niemetalowych

***Komisja Europejska, Ocena wpływu SEC(2008) 2860

(ik)

Źródło i fot.: PZPO

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń