Wraz z początkiem września br. na terenie Unii Europejskiej zacznie obowiązywać nowa norma czystości spalin samochodów - Euro 6. Standardy te spełniają już samochody marki Škoda, w tym najchętniej kupowany model na polskim rynku, czyli Octavia.
Nowe przepisy UE dotyczące ograniczenia emisji szkodliwych substancji do atmosfery nałożono na producentów samochodów po raz pierwszy na początku lat 90. Rozwój technologii pozwolił znacząco obniżyć ilość dwutlenku węgla, cząstek stałych czy tlenków azotu emitowanych podczas jazdy.
W ciągu dwóch ostatnich dekad udało się osiągnąć spory postęp. Produkowane obecnie silniki wysokoprężne są o 98 proc. mniej uciążliwe dla środowiska niż te na początku drogi rozwoju, wyznaczonej przez przepisy Unii Europejskiej.
Nowa norma Euro 6 to kolejny duży krok w kierunku poprawy jakości powietrza w Europie. To jedne z najbardziej restrykcyjnych przepisów w historii: do sprzedaży dopuszcza się jedynie diesle emitujące do 80 miligramów tlenków azotu na przejechany kilometr. Dotychczas obowiązująca norma Euro 5 przewidywała w tym zakresie wartość 180 mg/km.
Nowe wymogi UE spełnia już cała gama modeli marki Škoda. Aby zrealizować ten cel w jednostkach TDI zastosowano technologię SCR (Selective Catalityc Reduction). Efekt osiągany jest poprzez wprowadzenie do układu wydechowego roztworu mocznika o nazwie AdBlue, który umożliwia przemianę emitowanych przez samochód tlenków azotu w nieszkodliwy azot oraz parę wodną.
Zamontowany w niektórych wersjach modelu Superb zbiornik na AdBlue o pojemności czternastu litrów wystarczy na przejechanie do 17500 kilometrów. W razie ewentualnego niedoboru środka, można go łatwo uzupełnić np. na stacjach benzynowych.
Spore modyfikacje samochodów czeskiej marki na rok modelowy 2016 dostępnych od 22. tygodnia produkcji nie tylko zmniejszyły emisję szkodliwych substancji, ale pozwoliły równolegle na zwiększenie dynamiki jednostek napędowych. Przy niektórych wersjach silnikowych o większej pojemności różnice sięgają nawet 10 KM.
W przypadku wybranych wersji napędowych pozwoliło to na zmniejszenie pojemności skokowej silnika: w modelu Rapid pojawia się jednostka 1.4 TDI o mocy 90 KM (wcześniej 1.6 TDI), w modelu Yeti silnik 1.4 TSI zastępuje odpowiadający mu osiągami motor 1.8 TSI.
Żadnym zmianom nie podlegały natomiast Fabia oraz Superb nowej generacji, gdyż ich konstrukcje spełniały normę Euro 6 od początku produkcji.
(ik)
Źródło: IBRM Samar, fot. Škoda