Goodyear rozpocznie produkcję ogumienia na bazie krzemionki z popiołu z łusek ryżu. Amerykański koncern zawarł umowę na dostawę nowej krzemionki do seryjnej produkcji ekologicznych opon na rynek chiński.
Firma Yihai Food and Oil Industry będzie dostawcą krzemionki pochodzącej z popiołu z łusek ryżu dla Goodyeara. Obie strony zawarły właśnie porozumienie w tej sprawie. Koncern zacznie wykorzystywać nowy komponent jeszcze w tym roku do produkcji opony do samochodów osobowych. Ogumienie będzie powstawać w fabryce w Pulandian w Chinach i trafi na rynek chiński.
Przez ostatnie dwa lata, w swoim Centrum Innowacji w Akron, Goodyear prowadził intensywne prace badawcze z udziałem krzemionki pochodzącej z łusek ryżu. Wyniki testów potwierdziły, że wpływ nowej krzemionki na jakość opon jest taki sam jak krzemionki pozyskiwanej z tradycyjnych źródeł.
Krzemionka z popiołu z łusek ryżu
Wykorzystanie krzemionki z popiołu z łusek ryżu w szerszej skali produkcyjnej ułatwi rozwiązanie globalnego problemu z zagospodarowaniem łusek ryżowych. Jak wynika z danych Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa, co roku na świecie zbiera się ponad 700 milionów ton ryżu, a utylizacja łusek ryżowych stanowi wyzwanie dla środowiska naturalnego. Z tego względu są one często palone, by generować energię elektryczną i zmniejszać ilość odpadów trafiających na wysypiska. Co prawda już od kilku lat popiół ryżowy jest przetwarzany na krzemionkę, ale dopiero wprowadzone niedawno procesy technologiczne pozwoliły uzyskać krzemionkę o wystarczająco wysokiej jakości do zastosowania w oponach.
Warto dodać, że krzemionka odgrywa bardzo dużą rolę w produkcji ogumienia, ponieważ wzmacnia mieszankę bieżnika, wpływa na opory toczenia, co ma bezpośredni wpływ na poprawę efektywności paliwowej pojazdu. Im więcej krzemionki tym guma bieżnika jest bardziej elastyczna. Ponadto jej udział w mieszance bieżnika może mieć pozytywny wpływ na trakcję opony na mokrej nawierzchni.
Oprócz porozumienia z firmą Yihai, Goodyear negocjuje umowy z następnymi dostawcami. Finansowe szczegóły umów są objęte tajemnicą handlową.
(ik)
Źródło i fot. Goodyear