2015-06-10

Innowacyjne opony motocyklowe

 

Koncerny działające w branży oponiarskiej nieustannie pracują nad nowymi technologiami. Poniżej prezentujemy rozwiązania stosowane przez wybranych producentów przy opracowywaniu opon motocyklowych.

Continental

Jedną ze specyficznych technologii stosowanych przez niemiecki koncern jest MultiGrip. Mieszanka tworzona przy pomocy tej metody jest jednolita (konkurencja raczej stawia na rozmieszczenie różnych mieszanek w danych strefach opony, np. technologia Bi-Compound firmy Michelin i JLT Dunlopa), a poszczególne części opony różnią się jedynie twardością - mieszanka jest twardsza w centralnej części, natomiast bardziej miękka na barkach. Taki efekt udało się uzyskać dzięki kontroli temperatury utwardzania w czasie procesu produkcji. Rozwiązanie MultiGrip oferuje większą przyczepność, trwałość oraz odporność na ścieranie. Wspomniana technologia została wykorzystana w oponach ContiSportAttack 2, ContiRoadAttack 2 oraz ContiTrailAttack 2.

                

Rewolucyjną techniką zastosowaną przez Continental jest też TractionSkin. Dzięki mikrochropowatości powierzchni bieżnika droga hamowania ulega skróceniu.

 

Dunlop

Marka rozwija dwie kluczowe technologie - JLB i JLT. W przypadku JLB (ang. Jointless Belt Construction) zastosowano bezkońcówkową konstrukcję opasania opony, co zapewnia lepsze prowadzenie, szczególnie przy dużych prędkościach, redukcję odkształceń i zminimalizowanie ryzyka nadmiernego nagrzewania się ogumienia. Technologia JLT (ang. Jointless Tread) polega na precyzyjnym rozmieszczeniu na oponie licznych mieszanek, dzięki czemu polepsza się kilka parametrów: trwałość, odporność na ścieranie, przyczepność i stabilność prowadzenia przy dużych prędkościach.

 

Bridgestone

Japoński koncern także ulepsza mieszanki swoich opon. Stworzył technologie 3LC i 5LC, czyli 3- i 5-warstwowe gumowe mieszanki. Pierwsza jest stosowana w oponach przednich. Miękka i lepka mieszanka na barkach opony gwarantuje maksymalną przyczepność na zakrętach, nawet przy maksymalnym wychyleniu. Natomiast twarda mieszanka w środkowej części bieżnika zapewnia stabilność podczas ostrego hamowania, liniowe prowadzenie i duży przebieg. Podobne rezultaty udało się osiągnąć w przypadku technologii 5LC, stosowanej w oponach tylnych. Jednak 5LC umożliwia też odważne pokonywanie zakrętów w głębokim złożeniu.

Innowacyjnym rozwiązaniem Bridgestone’a jest także HTSPC (ang. high tensile super penetrated cord). 5 pojedynczych, stalowych włókien o wysokiej rozciągliwości i przenikalności w kordzie MSB zapewnia równomierne i stałe naprężenie, dzięki czemu opona ma odpowiednią sztywność i elastyczność a drgania zostają wytłumione. Opony wykorzystujące wspomnianą technologię cechują się większą przyczepnością na suchej i mokrej nawierzchni, lepszym prowadzeniem, mniejszym zużyciem bieżnika i wydłużeniem przebiegu.

 

 

Metzeler

Koncern oferuje technologię Interact, które polega na zastosowaniu opasania o różnej sztywności w poszczególnych strefach opony. Dzięki temu rozwiązaniu zwiększyła się precyzja prowadzenia, a opona „dostosowuje się” do stylu jazdy kierowcy.

Natomiast technologia Metzeler Advanced Winding zapewnia tłumienie drgań, pożądaną sztywność podczas szybkiego pokonywania zakrętów oraz precyzję prowadzenia w znacznym wychyleniu.

 

Michelin

Flagowy model opon wyścigowych koncernu to Michelin Power One, w którym zastosowano kilka innowacyjnych technologii. Wśród nich jest m.in. rozwiązanie AST (ang. Asymmetric Technology), w którym stosuje się różne mieszanki na prawą i lewą stronę opony w zależności od kierunku toru (jazda zgodnie z ruchem wskazówek zegara lub przeciwnie do nich). Kierowcy dobierają oponę według tego, czy na trasie jest więcej zakrętów w lewo, czy w prawo, dzięki czemu mają gwarancję równomiernego zużywania się bieżnika. Technologia AST jest stosowana tylko w oponach 16,5-calowych.

Francuski koncern stosuje także technologię NST (ang. Near Slick Technology), która sprawia, że model Michelin Power One jest niemal oponą typu slick. Maksymalny obszar kontaktu ogumienia z podłożem zapewnia bardzo dobrą przyczepność i umożliwia pokonywanie zakrętów pod kątem ok. 60°.

Natomiast rozwiązanie SRT (ang. Silica Rain Technology) poprawia przyczepność w niskich temperaturach i na mokrym podłożu przy jednoczesnym zachowaniu trwałości bieżnika.

 

Pirelli

Włoski koncern reklamuje jedną ze swoich najnowszych opon, Pirelli Diablo Rosso Corsa, jako „najbardziej wszechstronną ultasportową oponę do jazdy po drogach publicznych i na torach wyścigowych”. Firma skoncentrowała się przede wszystkim na optymalnym rozłożeniu sił w strefie styku ogumienia z nawierzchnią. Dzięki technologii ICS (ang. Ideal Contour Shaping), opona jest stabilna w nachyleniu i gwarantuje pewne wychodzenie z zakrętów. Pirelli proponuje personalizację opony - w specjalnie zaprojektowanym miejscu na ścianie bocznej można nakleić własną etykietę.

 

Jaki model wybrać?

Ilość innowacyjnych technologii tworzonych przez producentów opon może przyprawiać o zawrót głowy. Wielu właścicieli jednośladów zastanawia się, który model będzie dla nich najlepszy. Robert Uniżycki, koordynator sprzedaży opon motocyklowych w Oponeo.pl, podpowiada, że każda opona poprawiająca parametry jezdne i bezpieczeństwo będzie dobrym wyborem. Te wieloskładnikowe mieszanki, innowacyjne opasania czy systemy odpowiadające za optymalną sztywność zapewniają większą przyczepność, trwałość i komfort jazdy. Bez wątpienia opony należy dobierać do konkretnej maszyny i do warunków atmosferycznych. Istotna jest również odpowiedź na pytanie, jaki styl jazdy preferuje kierowca. Tym również należy się kierować analizując parametry poszczególnych modeli.

Źródło: Oponeo

fot. Continental, Dublop, Bridgestone,

Michelin, Metzeler, Pirelli

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń