W czerwcu IKEA we współpracy z firmami Cryogas M&T Poland oraz Iveco Poland rozpoczyna testy wykorzystania paliwa LNG w transporcie drogowym w łańcuchu dostaw. Zadaniem projektu jest sprawdzenie czy stosowanie alternatywnego paliwa, uznawanego za bardziej ekologiczne i ekonomiczne, pomoże firmie w redukcji emisji dwutlenku węgla w transporcie produktów.
IKEA Distribution Services S.A., Cryogas M&T S.A. oraz Iveco Poland Sp. z o.o. zawarły w październiku 2014 r. porozumienie o współpracy w zakresie testowania ciężarówek w sieci dystrybucyjnej IKEA, które zasilane są paliwem LNG. Jednym z celów projektu jest przybliżenie tej technologii wszystkim dostawcom usług transportowych dla IKEA. Firmy będą mogły również w praktyce zweryfikować ekonomiczne i techniczne aspekty jej stosowania w odniesieniu do polskiego rynku.
Za paliwem LNG przemawiają głównie korzyści ekologiczne, a integralną częścią działalności firmy IKEA jest zrównoważony rozwój, który obejmuje także transport. W Polsce za koordynację i realizację tych działań odpowiada IKEA Distribution Services S.A., która w 2014 r. przetransportowała od producentów do odbiorców ostatecznych w sumie 7,5 mln metrów sześciennych produktów. Ilość ta odpowiada 130 tysiącom pełnych ciężarówek - z tego 25 tysięcy dostarczonych zostało do sklepów zlokalizowanych na terenie naszego kraju, natomiast pozostała ilość trafiła na eksport głównie w Unii Europejskiej.
Ciężarówki od Iveco
Na potrzeby projektu Iveco dostarczyło trzy ciężarówki zasilane LNG, które będą przewozić produkty IKEA w ramach krajowej sieci dystrybucyjnej, a także transportować załadowane kontenery do i z terminali intermodalnych, z których firma korzysta w transporcie morskim. Testowane pojazdy to ciągniki Iveco Stralis Natural Power LNG. Samochody spełniają normę emisji EUROVI. Stralis Natural Power LNG zasila silnik 330 KM Cursor 8 CNG. Jest on wyposażony w kriogeniczny zbiornik paliwa LNG o pojemności 510 litrów i 4 zbiorniki 70-litrowe CNG zapewniające zasięg ponad 750 km. Dzięki temu pojazdy mogą być używane na średnich i długich dystansach.
Stacja tankowania w Jarostach
Największą barierą we wdrożeniu wykorzystania LNG w transporcie w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej jest brak odpowiedniej infrastruktury stacji tankowania. Rozwiązanie dla tego problemu oferuje firma Cryogas, która jest wiodącym dostawcą LNG w Polsce dla celów napędowych, jak i przemysłowych. Zamontowana instalacja w Jarostach pozwoli na efektywne tankowanie pojazdów w czasie testów, dzięki czemu możliwe będzie potwierdzenie ekonomicznych i ekologicznych aspektów wykorzystania LNG.
Paliwo przyjazne środowisku
LNG jest skroplonym gazem ziemnym, którego głównym składnikiem jest metan. Ma dużą gęstość energii, dlatego w porównaniu do oleju napędowego jest bardziej wydajny. Wykorzystanie formy skroplonej metanu pozwala także ograniczyć przestrzeń konieczną do przechowywania paliwa w porównaniu ze sprężonym metanem czyli CNG, używanym dotychczas w transporcie towarowym i miejskim. W przypadku LNG wymagane jest użycie kriogenicznych zbiorników (temperatura ciekłego metanu w zbiorniku ciężarówki to około minus 130 stopni C, a ciśnienie to 10 bar).
Eksploatacja pojazdów zasilanych przez LNG ma wiele zalet w kontekście ochrony środowiska i rentowności dla klientów. Silniki zasilane gazem ziemnym są dużo bardziej przyjazne dla środowiska pod względem emisji niż ich wysokoprężne odpowiedniki spełniające normę Euro VI. Gaz ziemny to paliwo całkowicie czyste dzięki eliminacji tlenków siarki, radykalnemu obniżeniu emisji cząstek stałych (-95 proc. w porównaniu z silnikiem Diesla) oraz tlenków azotu (-35 proc.). Ponadto pojazdy te umożliwiają ograniczenie emisji CO2 od 10 do 20 proc. przy wykorzystaniu kopalnego LNG i nawet do 100 proc. - jeżeli wykorzystuje się biometan.
Zgodnie z założeniami testy potrwają sześć miesięcy.
(ik)
Źródło i fot. IKEA