2015-06-10

Goodyear i SRI oddzielnie

 

Spółka The Goodyear Tire & Rubber osiągnęła porozumienie z firmą Sumitomo Rubber Industries, Ltd. (SRI) w sprawie rozwiązania globalnego sojuszu pomiędzy tymi dwiema firmami. Transakcja zwiększy skorygowany zysk netto począwszy od 2016 r. i nie będzie miała wpływu na realizację celów finansowych w latach 2015-2016 oraz na plan alokacji kapitałów.

Wspomniane przedsiębiorstwa zawarły globalny sojusz w 1999 r. W ramach niego powstały cztery główne spółki typu joint venture, przy czym jedna prowadzi działalność w Ameryce Północnej, druga w Europie, a pozostałe dwie w Japonii. - Przez ponad 16 lat czerpaliśmy korzyści z tego sojuszu, jednak obecnie Goodyear posiada na tyle ugruntowaną pozycję, by realizować swoją strategię we własnym zakresie - powiedział Richard J. Kramer, prezes i dyrektor generalny Goodyeara. - Ta trafna decyzja zwiększa naszą elastyczność w zakresie rentownego rozwoju przy dalszej kontynuacji działań, mających na celu wypracowywanie dobrych wyników i trwałej wartości ekonomicznej. Wierzymy, że ta zmiana przebiegnie sprawnie i bez wpływu na bieżącą współpracę z naszymi klientami i użytkownikami opon w Ameryce Północnej, Europie i Japonii.

Po zawarciu porozumienia rozwiązane zostanie również toczące się postępowanie arbitrażowe, wszczęte w styczniu 2014 r. Pozwala to obydwu spółkom uniknąć kosztów postępowania arbitrażowego oraz niepewności związanej z wyżej wymienionym postępowaniem.

Przegląd zapisów Porozumienia

Spółka Joint Venture w Ameryce Północnej

  • SRI (obecnie posiada 25-procentowy pakiet udziałów) nabędzie od firmy Goodyear 75-procentowy pakiet udziałów w spółce Goodyear Dunlop Tires North America, Ltd. (GDTNA), która zajmuje się głównie produkcją i sprzedażą opon pod marką Dunlop w Ameryce Północnej. W efekcie SRI stanie się właścicielem zakładu produkcyjnego opon w Tonawanda, New York;
  • Jednocześnie Goodyear będzie wciąż miał wyłączne prawo do sprzedaży opon marki Dunlop zarówno w segmencie wymiany opon do samochodów osobowych, jak i użytkowych w USA, Kanadzie i Meksyku, a także na rzecz innych niż japońscy producentów pojazdów w tych krajach;
  • SRI przejmuje własność biznesu opon motocyklowych marki Dunlop w Ameryce Północnej i SRI będzie również uprawniona do sprzedaży opon pod marką Dunlop na rzecz japońskich producentów pojazdów w USA, Kanadzie i Meksyku.

Spółka Joint Venture w Europie

  • Goodyear (obecnie posiada 75-procentowy pakiet udziałów) nabędzie od SRI 25-procentowy pakiet udziałów w spółce Goodyear Dunlop Tires Europe B.V. (GDTE);
  • Jednocześnie Goodyear zatrzyma wyłączne prawo do sprzedaży opon marki Dunlop zarówno w segmencie wymiany opon, jak i w segmencie opon na pierwsze wyposażenie do samochodów osobowych, użytkowych, motocykli i samochodów wyścigowych w krajach europejskich, których rynki są obecnie obsługiwane wyłącznie przez spółkę joint venture;
  • SRI uzyska wyłączne prawo do sprzedaży opon pod marką Dunlop w określonych krajach, które wcześniej nie były objęte prawem wyłączności w ramach globalnego sojuszu. Do tych krajów należą Rosja, Turcja oraz niektóre kraje w Afryce.

Spółki Joint Venture w Japonii

  • Goodyear (obecnie posiada 25-procentowy pakiet udziałów) nabędzie od SRI 75-procentowy pakiet udziałów w spółce Nippon Goodyear Ltd., która dostarcza opony pod marką Goodyear w segmencie wymiany opon w Japonii;
  • SRI (obecnie posiada 75-procentowy pakiet udziałów) nabędzie od Goodyeara 25-procentowy pakiet udziałów w spółce Dunlop Goodyear Tires Ltd., która obsługuje segment opon na pierwsze wyposażenie na rynku japońskim, sprzedając opony pod markami Goodyear i Dunlop.
  • Goodyear odzyska w Japonii wyłączne prawo do obsługi segmentu wymiany opon oraz segmentu opon na pierwsze wyposażenie i będzie sprzedawać opony marki Goodyear.
  • SRI utrzyma wyłączne prawo do sprzedaży opon pod marką Dunlop w segmencie wymiany opon oraz segmencie opon na pierwsze wyposażenie.

Finansowe warunki porozumienia

Zgodnie z umową Goodyear zapłaci SRI kwotę w wysokości 271 mln USD w momencie zawarcia transakcji, która została zaplanowana na IV kwartał 2015 r. Transakcja ta nie będzie miała wpływu na bieżące cele finansowe firmy na lata 2015-2016, ani na plan alokacji kapitału. Wydatek ten mieści się w kwocie ok. 600 mln USD, przeznaczonej na restrukturyzację w ramach planu alokacji kapitału. Ponadto Goodyear spłaci istniejące zadłużenie w wysokości około 55 mln USD wobec SRI, w terminie trzech lat od daty zawarcia transakcji. Goodyear sprzeda również 3,4 miliona akcji zwykłych SRI, które są w jego posiadaniu. Koncern przewiduje, że transakcja przyczyni się do zwiększenia jego zysków w I kwartale 2016 r., co będzie związane głównie ze zbyciem pakietu mniejszościowego akcji w spółce Goodyear Dunlop Tires Europe B.V. (GDTE). Na podstawie planu działalności operacyjnej Spółki w 2015 r., szacuje się, że roczny zysk netto wyniesie od 40 do 50 mln USD (15-18 centów na akcję).

Do sfinalizowania transakcji potrzebne jest jeszcze spełnienie zwyczajowych warunków transakcyjnych, w tym uzyskanie pozwoleń od organów regulacyjnych, a także podpisanie przez SRI umowy o pracę ze związkiem zawodowym United Steelworkers w zakładzie produkcyjnym Tonawanda. 

(ik)

Źródło i fot. Goodyear, Sumitomo

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń