2015-04-21

Ekologiczny asfalt z opon

 

Polscy producenci materiałów drogowych opracowali nowoczesną metodę produkcji asfaltu  z zastosowaniem gumy pochodzącej ze zużytych opon samochodowych. Surowiec ten okazał się doskonałym rozwiązaniem do budowy cichych i trwałych nawierzchni. Jego zastosowanie w mieszankach o odpowiedniej strukturze umożliwia redukcję hałasu od 3 do 6 decybeli w porównaniu do tradycyjnych dróg oraz większą odporność na działanie czynników klimatycznych.

Z myślą o środowisku

W zależności od zawartości procentowej gumowego dodatku i grubości konstrukcji nawierzchni wykonanie 1 km drogi asfaltowej modyfikowanej gumą pozwala na zagospodarowanie nawet od 400 do 1200 zużytych opon samochodowych. W Polsce powstało już ponad 100 km dróg z zastosowaniem takiego materiału, w tym m.in. oddaną do użytku w 2014 r. obwodnicę miasta Gdowa koło Krakowa, która po wykonaniu badań akustycznych zakwalifikowana została jako cicha nawierzchnia. Takie rozwiązania pozwalają na redukcję kosztownych i zaburzających krajobraz ekranów akustycznych, a także zagospodarować odpady gumowe.

Zastosowanie rozdrobnionej gumy z recyklingu opon, jako materiału służącego do poprawy jakości nawierzchni asfaltowych, jest przykładem realizacji polityki zrównoważonego rozwoju, poprzez racjonalne wykorzystywanie zasobów naturalnych oraz zapewnienie odpowiedzialnej gospodarki odpadami.

- W związku z dynamiczną rozbudową i unowocześnianiem infrastruktury drogowej w naszym kraju polscy wykonawcy nawierzchni asfaltowych stanęli przed wyzwaniem pogodzenia nowoczesności z ekologią - powiedział Andrzej Wyszyński, Prezes Polskiego Stowarzyszenia Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych. - Mając na względzie potrzeby współczesnych, ale także przyszłych pokoleń opracowują nowoczesne technologie, które pozwalają na tworzenie materiałów drogowych coraz bardziej przyjaznych nie tylko użytkownikom, ale także środowisku.

Zalety ekologicznego asfaltu

Efektywne zagospodarowanie odpadów gumowych niesie za sobą sporo pozytywnych skutków. Po pierwsze taki „gumowy asfalt” to rodzaj nowoczesnej nawierzchni drogowej redukującej poziom hałasu emitowany przez ruch pojazdów, tym samym przyczyniając się do znacznej poprawy komfortu jazdy i do zmniejszania szkodliwego dla środowiska hałasu komunikacyjnego. Rozwiązanie to umożliwia także znaczną redukcję, a często nawet eliminację ekranów akustycznych.

Agnieszka Kędzierska, specjalista z Biura Badań i Rozwoju Lotos Asfalt, podkreśla także inne zalety asfaltu z opon. Nawierzchnię modyfikowaną gumą można łatwo poddać recyklingowi, a odzyskany materiał jest pełnowartościowym produktem, który może być ponownie zastosowany do budowy dróg, zgodnie z pierwotnym przeznaczeniem. To szczególnie istotne, gdyż materiał z remontu nawierzchni asfaltowych nie jest kierowany na składowiska odpadów, co pozwala na zmniejszenie zużycia surowców oraz odciążenie wysypisk śmieci.

Co więcej, takie nawierzchnie charakteryzują się zwiększoną odpornością na spękania, starzenie i działanie czynników klimatycznych, w szczególności niskich temperatur. Gwarantuje to większą trwałość nawierzchni, a tym samym zmniejsza koszty jej eksploatacji poprzez zmniejszenie nakładów na remonty i utrzymanie dróg.

Nie można też pominąć kwestii bezpieczeństwa na drodze - nawierzchnie porowate z zastosowaniem asfaltów gumowych zwiększają jego poziom podczas deszczu poprzez redukcję zjawiska aquaplaningu, czyli utraty przyczepności opony na mokrej nawierzchni.

Gospodarka zużytymi oponami

Według danych Centrum Utylizacji Opon Organizacji Odzysku, co roku na świecie produkuje się około 22,5 mln ton opon, a na polski rynek corocznie trafia ich ok. 180 tys. ton, jest to waga zbliżona do ciężaru około 2 tys. lokomotyw lub 9 tys. autobusów miejskich wypełnionych pasażerami. Szacuje się też, że masa zużytych opon będzie stale wzrastać, w tempie proporcjonalnym do wzrostu liczby pojazdów mechanicznych. Zgodnie z prognozą zawartą w Krajowym Planie Gospodarki Odpadami 2014, w zeszłym roku masa zużytych opon wyniosła 196,2 tys. ton, w 2015 r. wzrośnie do 198, 1 tys. ton a w 2016 r. zwiększy się do 199,4 tys. ton. W 2022 r. wyniesie już 212,4 tys. ton.

Ze względu na stały przyrost zużytego ogumienia związany z rozwojem gospodarczym, rosnącą liczbą używanych samochodów oraz bardzo długi okres ich biodegradacji wynoszący około 100 lat, zużyte opony samochodowe stanowią duże zagrożenie dla środowiska naturalnego. W związku z tym każda możliwość ich ponownego wykorzystania jest godna uwagi - tym bardziej jeśli niesie za sobą tak wiele korzyści.

Obecnie drogi asfaltowe z wykorzystaniem gumy ze zużytych opon są budowane między innymi w Stanach Zjednoczonych, Hiszpanii, Portugalii, Szwecji i Czechach. W Polsce do dzisiaj wybudowano ponad 100 km dróg krajowych, wojewódzkich i powiatowych, z zastosowaniem „asfaltu gumowego” w różnych technologiach.

(ik)

Źródło: rynekinfrastruktury.pl, fot. arch. redakcji

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń