2015-04-21

Rośnie zainteresowanie hybrydami

 

Polscy kierowcy coraz częściej doceniają ekologiczne samochody. Na polskim rynku rośnie udział aut z napędem hybrydowym, emitujących mniej zanieczyszczeń w porównaniu do silników spalinowych, które są przy tym również bardziej oszczędne.

Wyjątkową popularnością w naszym kraju cieszy się Lexus. Obecnie 86 proc. sprzedawanych przez koncern aut to właśnie hybrydy. Wynik uzyskany na polskim rynku jest nawet lepszy od średniego udziału hybryd w sprzedaży tej marki na rynku europejskim, która sięga 70 proc. Duża w tym zasługa nowego, bardzo popularnego modelu NX. - Część klientów mogąc szybko kupić 2-litrową wersję z doładowanym silnikiem benzynowym woli jednak czekać na hybrydę - powiedziała Monika Małek z Lexus Polska. W sumie na 11 modeli tej marki oferowanych w polskich salonach, 7 to samochody z napędem hybrydowym.

Toyota, do której należy marka Lexus, też może pochwalić się dużym udziałem takich samochodów w łącznej sprzedaży wszystkich modeli. W pierwszym kwartale na rynku europejskim Toyota Motor Europe zwiększyła sprzedaż hybryd do 52,2 tys. sztuk, czyli o 12 proc. w porównaniu do pierwszych trzech miesięcy 2014 r. To prawie jedna czwarta całej sprzedaży marki, a popyt na hybrydy stale się zwiększa. Przykładowo Auris Hybrid stanowi już połowę całkowitej sprzedaży modelu w Europie. Na polskim rynku natomiast już co czwarty sprzedawany Auris jest wyposażony w pełny napęd hybrydowy.

Coraz więcej koncernów samochodowych oferuje auta hybrydowe. Należąca do Nissana luksusowa marka Infiniti oferuje taki napęd w limuzynach Q50, Q70 oraz w samochodach typu SUV: QX50 i QX70. Połączenie silnika spalinowego z elektrycznym daje w tych autach świetne osiągi i duże oszczędności w zużyciu paliwa. Przykładowo Infiniti Q50 w hybrydowej wersji z 3,5-litrowym silnikiem o mocy 364 KM i automatyczną skrzynią biegów rozpędza się do „setki" w niecałe 5,5 sekundy, a w jeździe miejskiej spala około 10 litrów benzyny.

Na rynku obserwowany jest także stopniowy wzrost sprzedaży hybryd typu plug-in, czyli ładowanych z gniazdka. W Europie popularność zdobywa Mitsubishi Outlander PHEV. Ten pierwszy na rynku hybrydowy SUV ze stałym, elektrycznym napędem na cztery koła i generatorem prądu zdobył w ubiegłym roku blisko 20 tys. nabywców. W Wielkiej Brytanii, a także w Holandii i krajach skandynawskich, Outlander PHEV stał się najpopularniejszym autem hybrydowym.

Rozwiązanie typu plug-in przyjmuje się także w markach premium. BMW sprzedaje od połowy ubiegłego roku sportowy model i8, rozpędzający się do setki w 4,4 sekundy. W tym roku do sprzedaży wejdzie kolejna hybryda plug-in, model X5. Na polskim rynku sprzedaż samochodów hybrydowych typu plug-in jednak dopiero raczkuje. W praktyce dopiero 2015 rok będzie pierwszym pełnym rokiem sprzedaży takich samochodów.

(ik)

Źródło: Rzeczpospolita,

fot. Lexus, Toyota

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń