2015-04-02

Kontrolujmy ciśnienie w oponach

 

Poziom ciśnienia w ogumieniu to jeden z najistotniejszych parametrów, który wpływa na bezpieczeństwo podczas jazdy. To od niego zależy, czy opona będzie dobrze przylegać do jezdni w czasie hamowania i na zakrętach. Każdy kierowca powinien regularnie kontrolować jego wartość, szczególnie w taką pogodę, jaką mamy za oknami - 1-3 stopnie, w nocy, 4-7 rano i około 12 w dzień.

Kontrola powinna odbywać się przy pomocy manometru, a nie tylko „na oko”. Zmniejszone ciśnienie w oponie o 0,5 bara uważane jest za niebezpieczne, natomiast o 1 bar za bardzo niebezpieczne, gdyż powoduje zakłócenie stabilności prowadzenia samochodu i wydłuża drogę hamowania.

Prawidłowa wartość ciśnienia przewidziana przez producenta samochodu podana jest w instrukcji pojazdu oraz najczęściej na wewnętrznej części środkowego lewego słupka. Zbyt niskie ciśnienie to szybsze zużycie opon oraz częstsze tankowanie ze względu na zwiększone opory toczenia.

- Ciśnienie w oponach powinno być takie same na jednej osi, ponieważ różnica może prowadzić do „ściągania” pojazdu na bok lub mieć wpływ na nierównomierne hamowanie i działanie systemów bezpieczeństwa - przypomina Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego

Ciśnienie w ogumieniu ma szczególne znaczenie w taką pogodę jak obecnie, kiedy w ciągu miesiąca zmiany temperatur są znaczące. Tu chodzi o nasze bezpieczeństwo. Tylko opona z dostosowanym do danego samochodu ciśnieniem spełnia swoja funkcję i będzie służyć kilka sezonów. - Ja w swoim samochodzie przy takich wahaniach temperatury sprawdzam ciśnienie raz w tygodniu, Ale minimum to pomiar przy każdym tankowaniu lub raz na miesiąc - dodaje P. Sarnecki.

Sporo kierowców pomija jeszcze jeden aspekt jakim jest koło zapasowe. W sytuacji awaryjnej możemy nie mieć możliwości sprawdzenia jego ciśnienia. Również w przypadku, kiedy nasz samochód ciągnie przyczepę, ciśnienie w oponach tylnych kół powinno być trochę wyższe w porównaniu do ciśnienia standardowego, tak jak producent samochodu zaleca w instrukcji pojazdu przy pełnym obciążeniu.

Jak wynika z badań PZPO, tylko 39 proc. kierowców w Polsce sprawdza ciśnienie raz na jakiś czas, najczęściej przy okazji tankowania, ewentualnie wizyt w serwisie lub wymiany opon. 41 proc. z nich wie, że zbyt niskie ciśnienie skutkuje gorszą kontrolą nad pojazdem, 21 proc. zwraca uwagę na szybsze zużycie opon, a 17 proc. na większe zużycie paliwa. Nie wszyscy również wiedzą, gdzie szukać informacji o prawidłowym ciśnieniu. 23 proc. badanych nie potrafi tego określić, pozostali wskazują serwis/miejsce wymiany opon (41 proc.), instrukcję obsługi pojazdu (10 proc.), same opony (5 proc.), internet (4 proc.)*.

Od listopada 2014 r. wszystkie nowo wyprodukowane samochody w UE wyposażone są w system monitorowania ciśnienia w oponach (ang. TPMS). Jest to urządzenie pozwalające na stałe nadzorowanie ciśnienia, kontrolowanie jego zmian podczas jazdy i przekazywanie tej informacji kierowcy. Ich upowszechnienie znacząco wpłynie na poprawę bezpieczeństwa jazdy, jednak do tego czasu kierowcy muszą uważnie monitorować poziom ciśnienia w oponach bez TPMS.

Jak sprawdzać ciśnienie w oponach?

Najprostszy sposób to użycie wskaźnika w kompresorze na stacji paliw (manometru z odczytem wskazówkowym lub cyfrowym). Należy pamiętać o tym, że pomiaru dokonuje się, kiedy opony są zimne, po pokonaniu najwyżej 2 km spokojnej jazdy. Kiedy jesteśmy w trasie pamiętajmy o odczekaniu kilkunastu minut, ponieważ pomiar wykonany na ciepłym ogumieniu będzie zawyżony.

* Badanie Millward Brown dla Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego, IX/X 2013, N = 1000 osób.

(ik)

Źródło i fot. PZPO

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń