2015-03-26

Sezonowa wymiana opon

 

Kierowcy, którzy jeszcze nie wymienili opon na letnie, niedługo zgłoszą się w tym celu do serwisów. W związku z tym eksperci Bridgestone i sieci serwisów First Stop radzą na co zwrócić uwagę i jak przygotować samochód do sezonu letniego. 

1. Ocena stanu ogumienia

Przed wymianą ważne jest, aby ocenić w jakim stanie są opony, których używaliśmy w poprzednim sezonie letnim. Powinno się je wymieniać na nowe, gdy głębokość bieżnika osiągnie 1,6 milimetra lub będą na nich widoczne uszkodzenia wykluczające je z eksploatacji. Jazda na zużytym ogumieniu jest nie tylko niekomfortowa, ale przede wszystkim niebezpieczna. Aby dokonać właściwej oceny stanu opon, warto skierować się do profesjonalnego serwisu. Przeszkolona osoba zdiagnozuje ich stan i jeżeli nie będą nadawały się już do montażu, doradzi, jaki model powinniśmy wybrać.

2. Dobór odpowiedniego ogumienia

Wybierając opony należy zwrócić uwagę na kilka czynników. Kierowcy często kierują się ceną lub atrakcyjnym wzorem bieżnika. W pierwszej kolejności powinni jednak zwrócić uwagę na rozmiar i oryginalne zalecenia producenta pojazdu, styl jazdy, rankingi opon oparte o niezależne testy czy europejską etykietę.

3. Gdzie wymieniać opony?

Opony warto wymieniać w warsztatach, które prowadzą działalność przez cały rok, a nie wyłącznie sezonowo. Zazwyczaj są one lepiej wyposażone, a ich pracownicy mają większe doświadczenie. Punktom takim bardziej zależy na opinii klientów, a jakość usług jest więc zwykle wyższa. Ponadto profesjonalny serwis nie zapomni o sprawdzeniu innych niezwykle ważnych podczas wymiany ogumienia elementach, takich jak prawidłowe wyważenie kół i rotacji opon, czy skontrolowanie stanu zaworków i wentyli, których wymiana jest rekomendowana przy każdorazowej zmianie opon.

4. Właściwe dokręcenie kół

Aby mieć pewność, że śruby nie odkręcą się w trakcie jazdy, serwisant powinien użyć klucza elektrycznego bądź pneumatycznego, następnie dokręcić je kluczem dynamometrycznym. Zastosowanie tych narzędzi da gwarancję, że będzie można koło samemu odkręcić, kiedy będzie to konieczne.

5. Prawidłowy montaż kół

Zanim opuścimy warsztat i ruszymy w drogę, należy zwrócić uwagę czy nasze opony zostały prawidłowo zamontowane. Odpowiednie wskazówki znajdziemy na ogumieniu. Na oponach kierunkowych umieszczany jest napis „rotation” - który występuje zawsze ze strzałką, oznaczającą kierunek toczenia opony. W przypadku modeli asymetrycznych mamy dwie wskazówki: napis „outside” - informuje, że bok opony z tym oznaczeniem po zamontowaniu, powinien być widoczny na zewnątrz samochodu, a napis „inside” oznacza, iż bok tej opony nie powinien być widoczny z zewnątrz.

6. Odpowiednie ciśnienie

Pierwsza jazda po zmianie opon jest świetną okazją do sprawdzenia czy warsztat zadbał o odpowiednie ciśnienie w montowanych kołach - jeżeli jest ono prawidłowe może zaoszczędzić nawet kilka tysięcy kilometrów przebiegu ogumienia. Może też się zdarzyć, że koła „biją" podczas jazdy i niszczą zawieszenie auta. Problem rozwiąże dodatkowe wyważenie koła.

7. Czujniki TPMS

Jeżeli twoje auto jest wyposażone w czujniki monitorujące ciśnienie w oponach - TPMS (Tire Pressure Monitoring System) - upewnij się, że serwis zresetował i skalibrował system. Dzięki temu będzie on działał prawidłowo. Jest to szczególnie istotne, gdy samochód wyposażony jest w opony typu run flat, jak np. Bridgestone Potenza S001, które umożliwiająca ostrożną jazdę bez powietrza na dystansie do 80 km.

(ik)

Źródło i fot. Bridgestone

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń