Parlament Europejski przyjął niedawno przepisy, które pozwolą na wydłużenie kabin ciężarówek, jeśli przyczyni się to do zwiększenia bezpieczeństwa na drogach oraz zmniejszy zanieczyszczenia środowiska naturalnego. W związku z tym za kilka lat na drogach UE pojawią się zmodyfikowane, aerodynamiczne ciężarówki.
Przedstawiciele PE wprowadzili zmiany do dyrektywy z 1996 r., określającej dopuszczalną wagę i wymiary ciężarówek. Pozwolą one konstruktorom na opracowanie nowych projektów i rozwiązań prowadzących do zwiększenia wagi i długości ciężarówek ponad dotychczas obowiązujące limity.
Obecnie maksymalna długość pojedynczego pojazdu nie może przekroczyć 12 metrów, pojedynczego pojazdu członowego - 16,5 metrów, a maksymalna długość zespołu pojazdów składającego się z pojazdu silnikowego oraz przyczepy - nie może przekroczyć 18,75 metrów. Nowe regulacje dają możliwość wydłużenia (o 15 cm) standardowych kontenerów o długości 45 stóp (FEU), co ułatwiłoby przewóz towarów różnymi środkami transportu. Obecnie jest to możliwe, ale wymaga dodatkowych zezwoleń.
W związku z nowymi przepisami planowane jest też wprowadzenie kontroli limitów wagowych i lepszą informację dla kierowców. Nadal będzie obowiązywać maksymalny limit 40 ton (44 tony dla transportu kombinowanego).Państwa członkowskie powinny wprowadzić zasady identyfikacji pojazdów, które najprawdopodobniej przekroczyły limity wagowe, kierowcy powinni mieć też dostęp do umieszczonych w pojeździe czujników wagi. Władze krajów UE mogą jednak zezwolić na swoim terytorium na użytkowanie dłuższych i cięższych pojazdów (LHV), tzw. megaciężarówek.
Odpowiednio wyprofilowana kabina pozwoli zwiększyć pole widzenia kierowcy i ułatwi dostrzeganie „szczególnie zagrożonych użytkowników dróg”, jak rowerzyści i piesi. Ponadto nowe rozwiązania mogą zredukować opór ciągnika, czyli zmniejszyć zużycie paliwa i emisji spalin. Temu drugiemu służyć mogą aerodynamiczne skrzydła, montowane z tyłu ciężarówki. Samo wyprofilowanie kabiny, może także zmniejszyć energię uderzenia w wypadku kolizji.
Obecnie treść nowej dyrektywy musi zostać formalnie przyjęta przez Radę UE. Na wprowadzenie regulacji państwa członkowskie mają dwa lata, po wejściu dyrektywy w życie. Przepisy dotyczące nowego projektu kabiny wejdą w życie trzy lata po przyjęciu przepisów bezpieczeństwa dotyczących wprowadzania nowego typu ciężarówek na rynek.
(ik)
Źródło: PAP, fot. arch. redakcji