Na targach motoryzacyjnych w Genewie Goodyear zaprezentował koncepcyjną oponę Triple Tube. Opracowane przez inżynierów koncernu ogumienie potrafi samo regulować poziom ciśnienia powietrza w zależności od warunków drogowych i „przygotowywać się” do zbliżających się zakrętów. Zgodnie z założeniem producenta, technologię tę będzie można zastosować w przyszłości w samochodach bezzałogowych.
Opona zapewnia bardzo dobre osiągi poprzez automatyczne dostosowanie się do trzech różnych pozycji w zależności od warunków drogowych:
• Eko/Bezpieczeństwo - pozwala na osiągnięcie zmniejszonych oporów toczenia poprzez zoptymalizowany rozkład sztywności. W tym położeniu Triple Tube wyróżnia się najlepszym hamowaniem na suchej nawierzchni, dzięki szerokiej powierzchni styku z drogą;
• Sport - umożliwia doskonałe prowadzenie na suchej nawierzchni, dzięki stożkowemu kształtowi ogumienia, który zapewnia optymalną powierzchnię styku opony z drogą;
• Mokra Nawierzchnia - zapewnia zwiększoną ochronę przed aquaplaningiem dzięki podniesionemu bieżnikowi w centralnej części, co skutkuje zwiększoną średnicą opony, a także węższą i dłuższą powierzchnią styku z podłożem.
innowacyjnej technologii opiera się na wbudowanym kompresorze, który tłoczy powietrze z komory głównej do trzech oddzielnych komór powietrznych. W przypadku przebicia jednej z nich możliwe jest kontynuowanie jazdy. Zaletą Triple Tube jest możliwość dostosowania wyglądu ściany bocznej opony do obręczy dostarczanych przez producenta oryginalnego wyposażenia.
Kompozycja mieszanki w oponie Triple Tube bazuje na krzemionce powstałej ze spalania łusek ryżu. Technologia ta została zaprezentowana przez Goodyeara w 2014 r. Jean-Pierre Jeusette, dyrektor generalny Centrum Innowacji Goodyear w Luksemburgu, wśród najważniejszych zalet ogumienia podkreśla poprawę bezpieczeństwa, możliwość kontynuowania jazdy w przypadku przebicia, a także ograniczenie emisji CO2.
Triple Tube jest oponą koncepcyjną i na razie nie ma planów wprowadzenia jej do produkcji.
(ik)
Źródło i fot. Goodyear