2015-03-05

Branża oponiarska w Polsce

 

Pomimo tego, że 2014 rok nie przyniósł wyjątkowego ożywienia w branży oponiarskiej, wykazał jednak rosnącą stabilność. W związku z tym, że wzrosła też produkcja opon, firmy zdecydowały się na spore inwestycje.

Fabryki należące do firm członkowskich Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego w Polsce  w minionym roku wyprodukowały ponad 35,6 mln opon, co dało 134 tysięcy sztuk produkcji dziennie. Jest to wynik większy o 2,9 mln w porównaniu z rokiem ubiegłym.

Produkcja ogumienia to istotny element całego przemysłu motoryzacyjnego w Polsce. Warto podkreślić, że od 1995 r. inwestycje przekroczyły 7,7 mld zł. Tylko w 2014 r. zainwestowano w tym sektorze ponad 526 mln zł.

 - Liczba pojazdów w naszym kraju ciągle rośnie, a produkowane opony są przeznaczane w dużej mierze na eksport. Dobre wyniki sprzedaży firm członkowskich bardzo nas cieszą - powiedział Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego.

W pierwszej połowie 2014 r. odnotowano w Polsce wzrost sprzedaży ogumienia letniego i wyraźny spadek ilości sprzedanych opon zimowych, co wpłynęło na ogólny bilans sprzedaży na krajowym rynku. Była ona mniejsza niż w latach ubiegłych. Łagodna zima oraz niska świadomość kierowców dotycząca bezpieczeństwa, wynikającego ze zmiany opon na zimowe przy temperaturach poniżej 7oC, to zdaniem P. Sarneckiego główne przyczyny takiego wyniku.

(ik)

Źródło i fot. PZPO

drukuj  
Komentarze użytkowników (2)
gitpl, 2025-09-07 14:51:53
Mój komputer jest z i n w i g i l o w a n y od lat, zatem jest bez tajemnic. Ujawniam więc pomysł, który już wcześniej był wysyłany pod jednym z artykułów na Przydałyby się (raczej na krótkie dystanse) koła z płetwami do samochodów, w tym terenówek. Klapki, czy płetwy, otwierane byłyby – automatycznie lub na żądanie – w przypadku ugrzęźnięcia pojazdu w niewielkim i niezbyt zagęszczonym błocie. Kierunek otwierania klapek - w stronę kierownicy, przodu pojazdu. Ilość ok. 2-3 na jednym kole (ilość do sprawdzenia w testach). Dodatkowo, lub w zastępstwie, zwłaszcza w pojazdach ciężkich, dookoła pojazdu mogłyby otwierać się szerokie, płaskie panele odpychające pojazd od gruntu ku górze. W momencie kontaktu z grząskim podłożem z wnętrza pojazdu mogłyby wysuwać się w kierunku podwozia (czyli z góry w dół): poduszka, pływak lub w y p o r n i k unoszące pojazd ponad bagno. W zasadzie podwozie mogłoby służyć za panel lub element, od którego pojazd byłby wypychany, np. na dźwigu lub sprężynie, ku górze bezpośrednio po kontakcie z podłożem. Wyposażenie w poduszkę lub ponton (z materiałów odpornych na ścieranie się) w podwoziu oraz napęd motorowy (jak w motorówkach) umożliwiłoby przemieszczanie się pojazdów po śliskich nawierzchniach (również po śniegu i lodzie). Takie niezatapialne pojazdy. Gdyby ktoś zdecydował się na zrealizowanie pomysłu, proszę mnie o tym powiadomić na adres: gitpl@int.pl.
gitpl, 2025-09-07 14:54:59
Mój komputer jest z i n w i g i l o w a n y od lat, zatem jest bez tajemnic. Ujawniam więc pomysł, który już wcześniej był wysyłany przeze mnie pod jednym z artykułów na stronach p r z e g l a d o p o n i a r s k i  . p l  : Przydałyby się (raczej na krótkie dystanse) koła z płetwami do samochodów, w tym terenówek. Klapki, czy płetwy, otwierane byłyby – automatycznie lub na żądanie – w przypadku ugrzęźnięcia pojazdu w niewielkim i niezbyt zagęszczonym błocie. Kierunek otwierania klapek - w stronę kierownicy, przodu pojazdu. Ilość ok. 2-3 na jednym kole (ilość do sprawdzenia w testach). Dodatkowo, lub w zastępstwie, zwłaszcza w pojazdach ciężkich, dookoła pojazdu mogłyby otwierać się szerokie, płaskie panele odpychające pojazd od gruntu ku górze. W momencie kontaktu z grząskim podłożem z wnętrza pojazdu mogłyby wysuwać się w kierunku podwozia (czyli z góry w dół): poduszka, pływak lub w y p o r n i k unoszące pojazd ponad bagno. W zasadzie podwozie mogłoby służyć za panel lub element, od którego pojazd byłby wypychany, np. na dźwigu lub sprężynie, ku górze bezpośrednio po kontakcie z podłożem. Wyposażenie w poduszkę lub ponton (z materiałów odpornych na ścieranie się) w podwoziu oraz napęd motorowy (jak w motorówkach) umożliwiłoby przemieszczanie się pojazdów po śliskich nawierzchniach (również po śniegu i lodzie). Takie niezatapialne pojazdy. Gdyby ktoś zdecydował się na zrealizowanie pomysłu, proszę mnie o tym powiadomić na adres: gitpl @ int  . pl  .
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia

Poszukiwany redaktor/redaktorka treści

Toruń |Umowa o pracę | Umowa na okres próbny wynoszący trzy miesiące, z możliwością przedłużenia do roku Wydawnictwo ...

więcej
/

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń