Z raportu niemieckiego koncernu Continental Mobility Study 2015 wynika, że kierowcy przy podejmowaniu decyzji o wyborze auta kierują się przede wszystkim dostępnym budżetem i emocjami, które wiążą się z prowadzeniem pojazdu. Istotne dla zmotoryzowanych są również nowości technologiczne i innowacyjne rozwiązania dla komfortu i bezpieczeństwa.
W ramach Continental Mobility Study 2015 zbadano zachowania kierowców w Niemczech i USA w drugiej połowie 2014 r. Przeprowadzono także badanie jakościowe we Francji, Japonii i Chinach. Analizę mobilności zrealizował instytut badań rynkowych i społecznych Infas na zlecenie koncernu. Na potrzeby raportu przeprowadzono również rozmowy z ekspertami w dziedzinie nauki i przemysłu motoryzacyjnego.
Samochód na własność
Wielu kierowców w Niemczech nie wyobraża sobie życia bez samochodu. Pomimo zwiększonego natężenia ruchu, wolą oni na co dzień korzystać z własnych aut. 97 proc. respondentów uważa jazdę własnym samochodem za wygodne rozwiązanie, a 93 proc. po prostu to lubi. Bardzo niewiele osób ma z tego powodu wyrzuty sumienia lub uważa to za nierozsądne.
Posiadanie własnego auta czy czerpanie przyjemności z prowadzenia samochodu nie zależy od wieku czy miejsca zamieszkania, a głównie od możliwości finansowych. Dla 85 proc. osób w przedziale od 18 do 30 lat posiadanie samochodu na własność jest nadal pierwszą opcją. Ponadto prawie połowa mieszkańców miast (46 proc.) przywiązuje wagę do posiadania pojazdu, a większość (69 proc.) lubi prowadzić, podobnie jak osoby mieszkające na wsi (66 proc.).
Co wybierają Niemcy?
Wśród młodych ludzi w Niemczech dominują małe i średniej wielkości pojazdy - wskazało je 51 proc. osób z grupy 18-30 lat, które wzięły udział w badaniu. Jednakże, jeśli byłoby ich na to stać, sprzedaż dużych samochodów wzrosłaby. Badanie pokazało, że dużą popularnością wśród młodych kierowców cieszą się sedany, SUV-y i samochody sportowe. Aspekty środowiskowe nie mają dużego znaczenia. Tylko 35 proc. osób z przedziału 18-25 lat i 36 proc. z przedziału 25-30 lat twierdzi, że wybrałoby mniejszy model pojazdu ze względu na niższą emisję spalin. Dla większości respondentów wizerunek samochodu ma duże znaczenie. Prawie 60 proc. osób w obu grupach wiekowych uważa, że ważne jest posiadanie pojazdu, który podoba się również innym.
Niemieccy kierowcy - w tym także starsi - są otwarci na nowe technologie, a wielu z nich korzysta z automatycznych funkcji codziennie podczas jazdy. Prawie 70 proc. z nich wykazało chęć korzystania z systemów automatycznego prowadzenia, w szczególności w stresujących lub monotonnych sytuacjach drogowych. Wielu zmotoryzowanych wykazuje również duże zainteresowanie inteligentnymi pojazdami oraz możliwością wysyłania, odbierania i przetwarzania informacji związanych z sytuacją na drodze i stylem jazdy kierowcy.
W raporcie zaznaczono, że większość kierowców oczekuje przede wszystkim lepszej kontroli ruchu dzięki wymianie danych (72 proc.), rejestracji danych zdarzeń (69 proc.) oraz harmonogramu czynności związanych z obsługą pojazdu na podstawie danych uzyskiwanych w czasie rzeczywistym (63 proc.) W przypadku usług monitorujących - 37 proc. respondentów chciałoby, by ich własny styl jazdy był zapisywany lub monitorowany przez systemy wbudowane w auto.
(ik)
Źródło i fot. Continental