Według wstępnych danych Ministerstwa Gospodarki za trzy kwartały 2014 r. eksport wyrobów przemysłu motoryzacyjnego wzrasta. Na koniec 2014 r. mogła osiągnąć wartość około 19 mld euro.
W okresie od stycznia do września 2014 r. wartość eksportu przemysłu motoryzacyjnego z Polski wyniosła 13,92 mld euro, tj. o 0,99 proc. więcej niż w takim samym okresie 2013 r. (W całym 2013 r. wartość eksportu przemysłu motoryzacyjnego z Polski wyniosła 17,9 mld euro.)
Naszym największym odbiorcą nadal pozostają Niemcy, do których trafiło 31,7 proc. polskiego eksportu motoryzacyjnego ogółem. Zdecydowanie mniejsze, już jednocyfrowe udziały mają Wielka Brytania i Włochy (odpowiednio 8,9 i 8,7 proc.) oraz Czechy i Francja (odpowiednio 7,4 i 5,6 proc.).
W minionym roku polskie fabryki opuściło w sumie 578311 szt. samochodów osobowych i dostawczych. Jest to nieznaczny wzrost produkcji o 0,6 proc. w stosunku do 2013 r. Fiat z udziałem 54,3 proc. pozostaje największym w Polsce producentem w grupie samochodów osobowych i dostawczych. Kolejne miejsca zajmują Volkswagen - 30,3 proc. i Opel - 15,4 proc.
Ministerstwo Gospodarki przeprowadziło szereg rozmów z przedstawicielami koncernów motoryzacyjnych, w wyniku których podjęte zostały konkretne inwestycje motoryzacyjne w Polsce. Poniżej prezentujemy decyzje podjęte w latach 2014-2015:
- w lutym 2014 r. General Motors ogłosił decyzję w sprawie rozpoczęcia w oddziale GMMP w Tychach w roku 2017 produkcji średniego silnika wysokoprężnego (czterocylindrowego o pojemności 1,6 l). Wartość inwestycji 250 mln euro,
- w marcu 2014 r. Volkswagen ogłosił decyzję o projekcie we Wrześni, w październiku 2014 r. rozpoczęto tam budowę nowej fabryki, w której uruchomiona zostanie w 2016 r. produkcja co najmniej 85 tys. rocznie samochodów dostawczych Volkswagen Crafter. Wartość inwestycji wyceniono na 800 mln euro, zatrudnienie znajdzie co najmniej 2300 osób,
- w kwietniu 2014 r. uruchomiono produkcję silnika MDB (modułowy system silników wysokoprężnych serii EA288) w Volkswagen Motor Polska w Polkowicach,
- w czerwcu 2014 r. uruchomiono produkcję zmodernizowanego silnika VVT-i w Toyota Motor Manufacturing Poland w Wałbrzychu,
- w lipcu 2014 r. uruchomiono nową linię produkcyjną w fabryce Jelcz Sp. z o.o. w Jelczu-Laskowicach, na której produkowane będą samochody ciężarowe dla polskiej armii na podstawie kontraktu zawartego w listopadzie 2013 r.; aktualne zatrudnienie 430 osób,
- w sierpniu 2014 r. uruchomiono produkcję quadów w fabryce Polaris Polska w Opolu; produkcja seryjna ruszyła we wrześniu 2014 r; w 2014 r. z taśm firmy zjechało ok. tysiąc pojazdów, a w 2015 r. planowana jest produkcja 25 tys. pojazdów; wartość inwestycji to ok. 100 mln zł., docelowe zatrudnienie do 500 osób,
- w listopadzie 2014 r. General Motors potwierdziło wcześniejsze decyzje dotyczące uruchomienia nowej produkcji w fabrykach GMMP w Gliwicach (nowa generacja Astry) i w Tychach (nowy silnik),
- od stycznia 2015 GMMP w Gliwicach przejmuje produkcję pięciodrzwiowej Astry IV (produkowanej dotychczas w fabryce w Russelsheim) oraz uruchamia trzecią zmianę,
- w styczniu 2015 r. General Motors zapowiedział rozszerzenie w GMMP produkcji Opla Cascada o dwie marki: na rynek USA pod marką Buick i Australii pod marką Holden,
- W drugiej połowie 2015 r. planowane jest rozpoczęcie w GMMP w Gliwicach produkcji Opla Astry V generacji (5.drzwiowy hatchback); Nakłady inwestycyjne 95 mln euro.
(ik)
Źródło: PAP, fot. MAN