2015-01-28

Ogrzewanie postojowe zimą

 

Jak co roku zimą, wśród kierowców pojawia się dyskusja na temat ogrzewania postojowego. Jedni chwalą to rozwiązanie jako pozwalające uniknąć nieprzyjemnego skrobania szyb i podróżowania w zimnym aucie. Przeciwnicy z kolei, najczęściej mówią o wysokiej cenie i małej użyteczności. Warto wiedzieć czym charakteryzuje się wspomniany rodzaj ogrzewania i kto powinien się nim zainteresować.

Trudne warunki na drodze  to nie jedyne zimowe problemy zmotoryzowanych. Często muszą sobie poradzić z zaśnieżonymi i pokrytymi szronem szybami, których doczyszczenie zajmuje sporo czasu. Do tego dochodzi problem wolnego nagrzewania się auta, przez co przy krótkich trasach skazani jesteśmy na podróżowanie w zimnie. Nic więc dziwnego, że coraz więcej kierowców zastanawia się nad zastosowaniem tzw. ogrzewania postojowego.

Skąd się wzięło ogrzewanie postojowe?

- Ogrzewanie postojowe to, jak sama nazwa wskazuje, urządzenie generujące ciepło wewnątrz pojazdu - wyjaśnia Grzegorz Król, kierownik serwisu w należącym do Grupy Martom Centrum Motoryzacyjnym Martom. - Działa ono niezależnie od silnika, co pozwala nam ogrzać samochód bez konieczności uruchamiania go. Do tej pory rozwiązanie to było szczególnie popularne wśród kierowców ciężarówek czy taksówek, którzy na postojach spędzają niekiedy długie godziny, co zimą może być po prostu trudne do zniesienia.

Zmiana technologii oraz podejścia producentów sprawiły, że dziś tego typu urządzenia znajdują zastosowanie także w autach, którymi poruszamy się na co dzień. Co więcej, niektóre z dostępnych modeli samochodów ogrzewanie postojowe mają nawet instalowane fabrycznie, jako dodatkowy element wyposażenia.

Rury, silnik i dmuchawa

- Na ogrzewanie postojowe składa się komplet rur i przewodów odpowiednio sprzężonych z elementami naszego samochodu. Co ciekawe, wykorzystywany jest tu dokładnie ten sam płyn, który na co dzień krąży w układzie chłodzenia - wyjaśnia ekspert Grupy Martom.

Do tego rzecz jasna niezbędne jest urządzenie zasilające obieg cieczy, czyli mały, spalinowy silnik (agregat grzewczy), zasilany paliwem pochodzącym bezpośrednio z baku pojazdu, a także niewielka dmuchawa wykorzystująca obecny już układ nawiewu i rozprowadzająca ciepło po wnętrzu kabiny.

Zalety i wady

Ogrzewanie postojowe stanowi znaczne udogodnienie, zwłaszcza dla kierowców, którzy nie korzystają z garaży. Nowoczesne technologie pozwalają nam np. na rozpoczęcie grzania o konkretnej godzinie, przez co rano od razu wsiadamy do ciepłego auta. Komfort i przyjemność podróżowania to oczywiście nie wszystko. Do tego dochodzi brak konieczności odśnieżania auta czy usuwania szronu lub lodu. Warto dodać, że ogrzewanie postojowe eliminuje także problem zaparowanych szyb, które zwłaszcza zimą mogą ograniczać widoczność i przez to wpływają na nasze bezpieczeństwo na drodze.

Z kolei argumentem, który najczęściej podnoszą przeciwnicy omawianego rozwiązania jest jego cena. Rzeczywiście, zakup takiego urządzenia jest niemałym wydatkiem, gdyż jego kupno wraz z montażem może kosztować nas od 3 do nawet 6 tys. zł.

- Zatem, zanim zdecydujemy się na tego typu zakup, zastanówmy się, czy w naszym przypadku na pewno znajdzie on zastosowanie - podkreśla przedstawiciel Grupy Martom. - Przy długich i intensywnych zimach oraz codziennym użytkowaniu inwestycja może być opłacalna. Z kolei przy stosowaniu incydentalnym będzie trzeba ją raczej uznać za niepotrzebny wydatek.

Należy też pamiętać o tym, że sprzęt ten nie jest w pełni bezobsługowy. W dłuższej perspektywie wymaga on serwisowania czy wymiany poszczególnych elektronicznych podzespołów. Oprócz samego zakupu pod uwagę powinniśmy zatem wziąć również koszty eksploatacyjne.

(ik)

Źródło i fot. Publicum

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń