2015-01-09

Innowacyjny tempomat Hondy

 

Japoński koncern wprowadza do samochodów pierwszy na świecie inteligentny tempomat adaptacyjny i-ACC (Intelligent Adaptive Cruise Control). System ten jest w stanie przewidywać i automatycznie reagować na sytuację, w której pojazd z sąsiedniego pasa ruchu zajedzie drogę.

System i-ACC, w oparciu o rozległe badania rzeczywistych, typowych zachowań europejskich kierowców, analizuje sytuację na drodze. W tym celu korzysta z danych kamery i radaru, które pozwalają ustalić pozycję innych pojazdów. Stosując specjalny algorytm, program ocenia prawdopodobieństwo zajechania drogi naszemu autu przez samochody poruszające się po sąsiednich pasach. System bazuje na wzajemnych relacjach ruchu tych pojazdów i w razie potrzeby szybko, bezpiecznie i komfortowo reaguje na bieżące wydarzenia.

Rozwiązanie i-ACC nie zastępuje stosowanego wcześniej tempomatu adaptacyjnego (ACC), tylko uzupełnia jego działanie. Tradycyjne systemy ACC utrzymują wybraną przez kierowcę prędkość i jedynie obniżają ją, by zachować bezpieczną odległość od poprzedzającego pojazdu. W przypadku zajechania drogi przez auto jadące sąsiednim pasem, tradycyjny system może zareagować dopiero wtedy, gdy pojazd ten niemal zakończył już niebezpieczny manewr.

Nowy tempomat adaptacyjny „dostrzega” niebezpieczeństwo zajechania drogi do 5 sekund przed wykonaniem takiego manewru, dzięki czemu reakcja na to zdarzenie może być łagodniejsza, nie powodując zbyt dużego zaskoczenia kierowcy. W momencie, gdy taka sytuacja zaistnieje, system uruchamia hamowanie - początkowo z ograniczoną intensywnością, informując kierowcę o jego przyczynie, zapalając przy tym odpowiednią ikonę na wyświetlaczu. Następnie system kontynuuje hamowanie z większą intensywnością, by zachować bezpieczną odległość od innego auta.

Dodatkową zaletą nowego systemu jest rozróżnianie ruchu lewo- i prawostronnego (a więc może być montowany we wszystkich samochodach niezależnie od tego, po której stronie znajduje się kierownica). Ponadto i-ACC automatycznie typuje pojazd na sąsiednim pasie, który stwarza największe ryzyko zajechania drogi, odpowiednio reagując na jego manewry.

Nowa technologia jest efektem prac badawczo-rozwojowych inżynierów Hondy prowadzonych przez międzynarodowy zespół z Europy i Japonii. System jest szczególnie dostosowany do specyfiki ruchu drogowego w Europie. Aby stworzyć najbardziej optymalne rozwiązanie, firma przeprowadziła badania zachowań kierowców na różnych europejskich drogach.

System będzie dostępny jako opcja w europejskiej wersji modelu Honda CR-V na rok modelowy 2015.


(ik)

Źródło i fot. Honda

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń