2014-12-19

Regeneracja części w Polsce

 

Części motoryzacyjne często wykonane są z materiałów deficytowych, pochodzących ze źródeł nieodnawialnych, a więc takich, przy produkcji których cierpi środowisko naturalne. W związku z tym w branży motoryzacyjnej coraz większe znaczenie ma fabryczna regeneracja części.

Przywrócenie częściom ich właściwości użytkowych niesie za sobą korzyści ekologiczne i ekonomiczne. Choć działania te służą przede wszystkim ochronie środowiska, to z gospodarczego punktu widzenia umożliwiają oferowanie konsumentom dobrej jakościowo części w bardzo konkurencyjnej cenie. Części regenerowane fabrycznie są oferowane nie tylko na niezależnym rynku motoryzacyjnym, ale są również stosowane przez koncerny samochodowe do napraw pojazdów w serwisach autoryzowanych.

Wśród najczęściej regenerowanych podzespołów montowanych w samochodach znajdują się rozruszniki, alternatory, półosie napędowe, sprzęgła, przekładnie kierownicze oraz zaciski hamulcowe. W Europie największym producentem części regenerowanych jest firma Valeo, mająca swoje fabryki również w Polsce, wraz z oddziałem regeneracji w Czechowicach-Dziedzicach. Wśród krajowych firm zajmujących się taką działalnością jest np. Borg Automotive oraz licząca się w Europie Środkowo-Wschodniej, polska firma Lauber Sp. z o.o.

Producenci wszystkich typów akumulatorów, baterii i opon są zobligowani do przejęcia odpowiedzialności za swoje produkty. Muszą mieć oni na uwadze, że niekontrolowane, nieprawidłowe i szkodliwe dla środowiska pozbywanie się zużytych części jest w Polsce zabronione. W związku z tym dystrybutorzy powinni je zbierać, by następnie przekazać zużyte elementy do zakładu przerobu złomu. Recykling zamyka cykl życia produktu i gwarantuje, że ołów ze zużytych akumulatorów jest wykorzystywany prawie w 100 proc. do produkcji nowych.

Warto dodać, że produkt regenerowany może być nawet jakościowo lepszy niż fabrycznie nowy, co zdarza się, gdy doświadczenia z regeneracji jednoznacznie wskazują słabe strony w rozwiązaniach konstrukcyjnych, dające się wyeliminować w procesie regeneracji. Zastosowanie nowych, ulepszonych materiałów np. w przypadku zacisków (tulejowanie prowadnic i zastosowanie trwalszego materiału) znacznie wydłuża żywotność tych elementów i poprawia ich jakość.

(ik)

Źródło: SDCM, fot.

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń