2014-12-17

Ostrożnie na rosyjskim rynku

 

W związku z tym, że sprzedaż samochodów w Rosji spada, koncerny motoryzacyjne notują niższe obroty, a to z kolei przekłada się na spadek zamówień części. Działająca również na rosyjskim rynku Grupa Boryszew, mimo trudnej sytuacji, nie zamierza na razie rezygnować z produkcji w rosyjskim Dzierżyńsku. Firma prowadzi też rozmowy z kolejnymi kontrahentami na tym rynku. Optymistyczne prognozy na 2015 r. przynosi jednak dobra koniunktura na rynkach polskim i zachodnich sąsiadów.

- W Rosji obserwujemy dużą dekoniunkturę - powiedział agencji informacyjnej Newseria Piotr Seliga, prezes zarządu Grupy Boryszew. - Zdecydowanie ani rok 2014, ani aktualne prognozy na 2015 r. nie zbliżają nas do założeń, które legły u podstaw założenia spółki Boryszew Plastic Rus. Volkswagen, dla którego otwieraliśmy zakład produkcyjny, zgadza się na rekompensatę zmniejszonych obrotów - dodał.

Na rynku rosyjskim można zaobserwować dużą ostrożność w tworzeniu planów sprzedaży nowych samochodów. Mimo to firma prowadzi rozmowy z innymi producentami japońskimi i niemieckimi. Jak na razie nie planuje zamknięcia zakładu w Dzierżyńsku. Chociaż sprzedaż samochodów osobowych w Rosji spadła o ponad 15 proc. rok do roku.

Ta gorsza sytuacja popytowo-podażowa za wschodnią granicą nie wpływa w większym stopniu na wyniki całej grupy. Ze sprawozdania finansowego firmy wynika, że sprzedaż do krajów europejskich spoza UE stanowi 4,26 proc. całkowitych przychodów, a do krajów spoza Europy - zaledwie 3,01 proc. obrotów Boryszewa. W 2015 r. producent planuje zwiększyć sprzedaż w segmencie motoryzacyjnym o 150 mln zł.

- Widzimy na rynku krajowym i zachodnich rynkach ościennych poprawę koniunktury w automotive oraz dobrą koniunkturę w metalach - mówi P. Seliga. - Stąd bierze się nasz optymizm co do tego, że w przyszłym roku sprzedaż będzie dużo większa. Po październiku i listopadzie widzimy, że jest to dobry kwartał, lepszy niż I i II, ale nie tak dobry, jak III kwartał 2014 r.

Grupa uzyskała w pierwszych trzech kwartałach br. 76,74 mln zł zysku netto wobec 12,84 mln zł rok wcześniej. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży wzrosły w tym okresie z 3,69 mld zł do 3,83 mld zł. Lepsze wyniki to pochodna wzrostu przychodów w segmencie motoryzacji, aluminium, cynku i ołowiu oraz handlu.

Nakłady inwestycyjne firmy w przyszłym roku pozostaną na podobnym poziomie jak w 2014 r. Spółka planuje także budowę fabryki w Meksyku. Koszt tej inwestycji szacowany jest na około 10 mln zł.

(ik)

Źródło: Newseria Biznes, fot. Boryszew

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń