Drgania na osi prowadzącej lub wleczonej są jasnymi oznakami dla kierowcy samochodu ciężarowego, że koła w pojeździe powinny być sprawdzone pod względem zbieżności. Zbyt duży kąt pochylenia koła i nieprawidłowo ustawiona zbieżność są głównymi przyczynami przedwczesnego zużywania się opony. Generuje to niepotrzebne koszty i zwiększa zużycie paliwa. Od pewnego czasu, Continental próbuje pomóc kierowcom uniknąć strat stosując system VAI (Visual Alignment Indicator) w niektórych modelach opon.
Niezwykle prosty system opracowany przez inżynierów niemieckiego koncernu umożliwia łatwe rozpoznanie nieprawidłowej zbieżności kół ciężarówek i naczep bez dokonywania skomplikowanych elektronicznych pomiarów. VAI od lat z powodzeniem stosowany jest w USA. Od jakiegoś czasu Continental udostępnia ten system na rynku europejskim.
Znaczniki VAI umieszczone po zewnętrznej i wewnętrznej stronie barków opony i zmieniają się wraz ze zużywaniem się ogumienia. Wystarczy tylko porównać wskaźniki i ustalić, czy zużycie po obu stronach barków opony jest takie samo, jak w przypadku koła po drugiej stronie osi. Dzięki temu nawet użytkownicy nie posiadający specjalistycznej wiedzy mogą rozpoznać nieprawidłową zbieżność kół.
W przypadku niewłaściwego ułożenia, błąd ten powinien być jak najszybciej naprawiony. Warto wiedzieć, że wspomniane nieprawidłowości mają wpływ nie tylko na szybsze zużycie opon, ale bezpośrednio wpływają na zużycie paliwa. Jeżeli znaczniki zużywają się równomiernie, oznacza to, że całe koło jest właściwie ustawione i pracuje całą powierzchnią czoła bieżnika.
Oferowany przez Continental system umożliwia we wczesnym stadium wykrycie nieprawidłowego zużywania się opony oraz zwiększonego spalania spowodowanego większymi oporami toczenia. Zoptymalizowana geometria zawieszenia i kół zmniejsza zużycie i może wydłużyć przebieg o 10 proc. w czasie jednego życia opony.
Jednostronne zużycie ogumienia może również zniszczyć karkas. VAI daje więc dodatkowe korzyści - możliwość odsprzedaży karkasu do bieżnikowania.
(ik)
Źródło i fot. Continental