Producenci opon nieustannie pracują nad nowymi technologiami zimowych modeli, które usprawnią odprowadzanie błota i śniegu, podniosą poziom bezpieczeństwa podróżujących, a także wpłyną na ochronę środowiska. Grudzień to dobry moment na krótką analizę oponiarskich nowości dostępnych na rynku.
Nowoczesne technologie
- W tym sezonie, podobnie z resztą jak w latach ubiegłych, wiodące koncerny stawiały przede wszystkim na rozwiązania mające na celu podniesienie naszego bezpieczeństwa na drodze - mówi Łukasz Bazarewicz prezes zarządu Grupy Martom, która tworzy m.in. platformę sellimo.pl. Przedstawiciel firmy dodaje, że taka praktyka faktycznie działa na wyobraźnię zmotoryzowanych. W tym roku ponownie dużym zainteresowaniem cieszyły się opony z dużą liczbą głębokich nacięć, gwarantujących lepsze odprowadzanie błota pośniegowego.
Kierowcy zwracali uwagę także na rowki hydrodynamiczne przeciwdziałające zjawisku aquaplaningu i zwiększające przyczepność na topniejącym śniegu czy zastosowanie specjalnej mieszanki gumy ułatwiającej prowadzenie pojazdu na mokrych i zaśnieżonych nawierzchniach przy jednoczesnym zachowaniu niskich oporów toczenia. Wśród wartych odnotowania nowości jest także kevlar, który od niedawna pojawia się w składzie ogumienia, dzięki czemu stają się one lżejsze oraz bardziej wytrzymałe na różnego rodzaju uszkodzenia.
Stawiamy na ekologię
Obecnie wiele koncernów poszukuje rozwiązań, które zapewnią jak najmniejsze opory toczenia, co w konsekwencji podniesie efektywność paliwową oferowanych produktów. Co ciekawe, troska o środowisko naturalne nie ogranicza się jedynie do niższego zużycia paliwa i zmniejszenia przez to ilości zanieczyszczeń generowanych podczas eksploatacji samochodów. Do tego dodać należy także odpowiednie dobieranie i wykorzystywanie materiałów do produkcji opony (jak chociażby używanie surowców wtórnych), co pozwala zredukować ilość odpadów.
Opieka posprzedażowa
Na przestrzeni kilku ostatnich lat możemy obserwować wyraźny trend oferowania klientom dodatkowych usług po dokonanych zakupach. - Dziś, zwłaszcza w przypadku segmentu premium, gdzie technologia jest na bardzo wysokim, ale porównywalnym poziomie, producenci coraz częściej konkurują nie samymi wyrobami, a raczej oferowanymi do nich usługami dodatkowymi - wyjaśnia Ł. Bazarewicz.
Kupując ogumienie z wyższej półki cenowej możemy liczyć już nie tylko na ubezpieczenie w postaci assistance, które gwarantuje pomoc w razie przebicia opony czy unieruchomienia pojazdu przez zatankowanie nieodpowiedniego paliwa. Do tego dochodzi chociażby nowość, jaką jest usługa concierge - opieka ułatwiająca nam dokonanie rezerwacji stolika w restauracji czy zakup biletów na wybrany spektakl.
Szeroka gama rozmiarów
Wśród innych nowości warto również zwrócić uwagę na stale rosnącą ilość i systematycznie podnoszoną jakość produktów z segmentu ekonomicznego, gdzie jeszcze do niedawna marki polskie, czeskie czy nawet chińskie oferowały na ogół ogumienie wyłącznie w małych rozmiarach. Obecnie dużo łatwiej jest kupić dziewiętnastocalowe opony w cenie nawet o połowę niższej, niż do tej pory. Tak szeroki asortyment umożliwia kierowcom wybór odpowiedniego ogumienia do danego auta.
(ik)
Źródło i fot. Publicum, arch. redakcji