2014-12-04

Konkurs Hankooka rozstrzygnięty

 

Podczas trwających właśnie targów Motor Show w Essen, ogłoszono wyniki konkursu Hankook Tyre Design Challenge 2014. W tym roku  na pierwszym miejscu znalazł się student Samir Sadikov, który zaprezentował zupełnie nową koncepcję opon wyścigowych przeznaczonych na Rajd Dakar.

Celem konkursu producenta z Korei Południowej jest promowanie kreatywnego projektowania i poszukiwania pionierskich idei zmierzających do stworzenia innowacyjnych opon. Plebiscyt realizowany we współpracy z wiodącymi uczelniami, stanowi część strategii firmy związanej z badaniami i nieustannym rozwojem koncernu. W tym roku do konkursu zaangażowała się niemiecka placówka oświatowa - University of Design, Engineering and Business z miejscowości Pforzheim.

Zadaniem uczestników konkursu jest zaprojektowanie futurystycznych, a jednocześnie i realistycznych koncepcji opon, które mogą znaleźć zastosowanie w przyszłości. Przygotowane modele powinny stanowić odpowiedź na aktualne wyzwania stojące przed sektorem mobilności, jak m.in. redukcja ilości surowców wykorzystywanych do produkcji ogumienia, zwiększenie możliwości recyklingu opon oraz zwiększenie ich efektywności.

Tegoroczny zwycięzca, Samir Sadikov opisuje stworzoną przez siebie „dakarową” oponę jako zupełnie nową koncepcję koła, które oferować będzie nowe możliwości podczas rajdów. Zgodnie z założeniami projektanta, ten innowacyjny model ma przystosowywać się do ekstremalnych warunków na trasie, zminimalizować ryzyko ewentualnych uszkodzeń, dzięki czemu kierowcy zyskają cenny czas podczas rywalizacji. Ponadto opona, która może być stosowana do samochodów osobowych i ciężarowych, gwarantuje odpowiedni komfort jazdy.

Drugie miejsce w konkursie zdobył Andreas Hartl. Jego projekt „vent tyre” został stworzony z myślą o maksymalnej przyczepności w różnych warunkach pogodowych. Głównym zadaniem zaprojektowanej przez niego opony jest odporność na zjawisko aquaplaningu. Aby osiągnąć wspomniane właściwości, A. Hartl stworzył specjalny projekt bieżnika, składający się m.in. z małych otworów gumowych. Choć jak sam podkreśla, nowa koncepcja nie zapewni 100-proc. odporności na aquaplaning, to w dużym stopniu zmniejsza ryzyko pojawienia się tego zjawiska, także przy wyższych prędkościach. Opona ma oferować maksymalną przyczepność podczas niebezpiecznych sytuacji na drodze.

Na trzecim miejscu znalazła się Lucia Lee wraz ze swoim projektem zatytułowanym „koncept winter”. Zaproponowana przez nią opona ma zapewniać odpowiednie właściwości podczas jazdy w najtrudniejszych warunkach pogodowych. Model został tak zaprojektowany, aby zimą ułatwić zmotoryzowanym pokonywanie zaśnieżonych dróg. Specjalna konstrukcja ogumienia, która w trybie normalnym jest zamknięta, daje możliwość „rozciągnięcia” opony, dzięki czemu pojazd lekko się unosi i nie tkwi w grubej warstwie śniegu.

Trzy najlepsze koncepcje zostały wyprodukowane w formie prototypu przez firmę Hankook  i zaprezentowane podczas Motor Show w Essen. Niemieckie targi potrwają do 7 grudnia br.

(ik)

Źródło i fot. Hankook, tyrepress.com

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń