2014-12-03

Samosterowalne samochody

 

Według Gartnera, do 2018 r. jeden na pięć samochodów poruszających się po drodze będzie „samoświadomy” i będzie w stanie przekazywać informacje na temat stanu technicznego, lokalizacji, czy sytuacji na drodze. Nowoczesne technologie już teraz umożliwiają m.in. zdalne zatrzymywanie i parkowanie  auta oraz wspieranie kierowcy w prowadzeniu pojazdu. Największe koncerny motoryzacyjne mają bardziej zaawansowane plany i chcą za kilka lat wprowadzić na rynek samosterujące się pojazdy.

Jazda bez trzymanki

Nowoczesne rozwiązania w motoryzacji stają się coraz popularniejsze. Obecnie pojazdy mogą być np. parkowane za pomocą aplikacji1  lub mieć wbudowany hot spot, by łączyć się z internetem. Według badań firmy HIS Automative aż 23 mln poruszających się po drodze samochodów jest podłączonych do internetu, a do 2020 r. liczba ta osiągnie wartość 152 mln2. Zaopatrywanie pojazdów w tego typu sprzęt i software jest odpowiedzią na potrzeby konsumentów. Jak wnika z badań Cisco z 2013 r., 57 proc. respondentów z różnych krajów deklaruje, że mogliby być pasażerami pojazdu, który sam sobą kieruje. Rośnie więc świadomość na temat nowoczesnych technologii i korzyści, jakie mogą one przynieść branży motoryzacyjnej.

Obecnie niektóre pojazdy korzystają już np. z rozwiązań stosowanych w samolotach, które pozwalają na włączenie ograniczonego w funkcjach „automatycznego pilota”. Kierowca ustala jedynie prędkość, a samochód sam zwalnia na zakrętach, czy mostach. Pojazdy ciężarowe wyposażane są w systemy pozwalające zachować bezpieczny dystans od innych użytkowników dróg, ostrzegające o opuszczeniu pasa ruchu i wspomagające jego zmianę, czy nawet układ monitorowania reakcji kierowcy DAS (ang. Driver Alert Support). Taka automatyzacja pozwala na redukcję zaangażowania kierowcy w proces prowadzenia pojazdu do takiego stopnia, że można uznać to już za oddanie maszynom sterów.

Największe koncerny idą o krok dalej i od kilku lat prezentują już prototypy pojazdów, które nie potrzebują kierowcy. Firmy motoryzacyjne, takie jak Audi, Mercedes-Benz, Nissan, BMW, Toyota czy Tesla pokazują w testach przeprowadzanych m.in. w Niemczech, Japonii i Stanach Zjednoczonych auta tego typu najnowszej generacji. Maszyny nie wymagają ingerencji człowieka, by jechać wyznaczonym torem, zmieniać prędkość i omijać przeszkody. Tego typu auta wyposażone są  m.in. w radary, kamery i sensory odbierające sygnały z otoczenia oraz inteligentne systemy pozwalające na komunikowanie się pojazdów ze sobą (ang. V2V, Vehicle-to-Vehicle communication) i odbieranie danych z satelity za pomocą GPS-u, by wyznaczać trasę. Być może kiedyś samosterujące pojazdy będą otrzymywać sygnały także z nadajników w telefonach pieszych (ang. V2P, Vehicle-to-Pedestrian communication).

Coraz bliżej samochodowej autonomii?

Jak zapowiadają producenci, pierwsze samosterowalne samochody zostaną wprowadzone na drogi już w 2016 (Tesla) lub 2017 r. (Google). Inne firmy podają 2020 r. jako realną datę debiutu tego typu rozwiązań na rynku. Dyskusje nad ich wdrożeniem prowadzone są w wielu krajach. Dla przykładu, w Wielkiej Brytanii Policja już rozważa wykorzystanie mechanizmów sterujących samochodami do zatrzymywania poruszających się nimi przestępców.

Unia Europejska także podejmuje temat pojazdów, które w minimalnym stopniu potrzebują ingerencji człowieka. 1 listopada 2015 r. wejdzie w życie dyrektywa regulująca kwestie prawne związane z wprowadzeniem automatycznych przewozów ładunkowych. Zgodnie z nowymi przepisami pojazdy o ładowności ponad 3,5 ton będą musiały być wyposażone w zaawansowane systemu hamowania awaryjnego (ang. AEBS, Advanced Emergency Braking  Systems) oraz systemy ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu (ang. LDWS, Lane Departure Warning System)3. Obie technologie stanowią integralny element zaawansowanych systemów wsparcia kierowcy i będą zmniejszać jego rolę w prowadzeniu auta.

Samochód bez kierowcy niemile widziany

Mimo iż np. niektóre stany USA (Kalifornia, Newada, Michigan i Floryda) wprowadziły już regulacje umożliwiające pojazdom bez kierowców poruszanie się po swoich drogach, to władze większości krajów odnoszą się do tej technologii dość sceptycznie. Wątpliwości dotyczą m.in. tego, kto będzie ponosił odpowiedzialność za spowodowany przez tego typu pojazd wypadek - producent, właściciel, czy też może zarządca drogi, który np. nie odśnieży jej na czas? O ile bowiem takie auta doskonale radzą sobie na testach w sprzyjających warunkach pogodowych, o tyle pozostaje wątpliwość, czy zjawiska pogodowe, takie jak np. burza czy mgła nie utrudnią pracy sensorów oraz odbiorników i nie spowodują przerwania pracy systemu. Sporym utrudnieniem może być także górzysty teren lub nieodpowiednia infrastruktura drogowa. 

Wątpliwości budzi także kwestia ochrony danych przetwarzanych przez zaawansowane systemy oraz kwestia prawa do własności. Możliwe, że kierowcy będą w przyszłości jedynie wypożyczać samosterowalne samochody lub podróżować nimi tak, jak dziś korzystają z usług taxi. W tym przypadku zmieni się cały rynek motoryzacyjny, ponieważ zmniejszy się potrzeba konsumentów do posiadania prywatnych samochodów.

Upowszechnienie takich pojazdów może też prowadzić do zmiany architektury miast. Nie będzie potrzebna duża liczba parkingów, ponieważ samochody po odwiezieniu pasażerów do pracy będą parkować się w domu lub jechać na przegląd.

Można założyć, że istnieją dwie drogi prowadzące do automatyzacji pojazdów. Pierwsza zakłada rewolucyjne zmiany prawne, technologiczne i mentalne, które spowodują masowe upowszechnienie się samosterowalnych pojazdów. Drugą opcją jest to, że bariery okażą się zbyt duże, by wprowadzić autonomiczne auta na rynek.  Producenci i dostawcy rozwiązań dla samochodów będę pracować nad ulepszaniem systemów wspomagających kierowcę. Mając na uwadze fakt, że zaawansowane rozwiązania IT dla pojazdów stają się coraz powszechniejsze, a co za tym idzie tańsze, można z dużym prawdopodobieństwem przewidzieć, że jeszcze w tej połowie XXI w. będzie można spotkać na drogach samosterowalne samochody.


1) http://www.bbc.co.uk/news/technology-25653253

2) http://business.time.com/2014/01/07/your-car-is-about-to-get-smarter-than-you-are/

3) http://analysis.telematicsupdate.com/v2x-safety/autonomous-truck-convoys-question-when-not-if

(ik)

Źródło: networkmagazyn.pl,

fot. Bosch, arch. redakcji

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń