2014-11-27

Europa zimą - przepisy prawa

 

Europejskie przepisy dotyczące zimowego wyposażenia samochodów ciężarowych i autobusów, podlegają ciągłym zmianom. W związku z tym firma Continental przygotowała zestawienie podstawowych wymagań związanych z ogumieniem zimowym i łańcuchami śniegowymi w 38 państwach Europy.

Sezon zimowy zbliża się wielkimi krokami, a w niektórych częściach Europy już spadł śnieg. Wyposażenie ciężarówek i autobusów w odpowiednie ogumienie oraz inne akcesoria, takie jak: łańcuchy, łopaty śniegowe czy opony z kolcami, pozwala zapewnić najwyższy poziom bezpieczeństwa na drodze, a także uniknąć wysokich kar pieniężnych. Utrudnieniem dla kierowców może być jednak fakt, że w każdym kraju obowiązują inne przepisy w tym zakresie. Dlatego też poniżej prezentujemy zimowy przewodnik przygotowany przez niemieckiego producenta.

Przepisowo przez Polskę

W Polsce nie obowiązują przepisy nakazujące wymianę opon na zimowe w pojazdach ciężarowych i autobusach. Mimo to, eksperci zalecają stosowanie ogumienia o głębokości bieżnika nie mniejszej niż 4 mm, które pozwoli na odpowiednie odprowadzanie błota pośniegowego, a także zapewni krótszą drogą hamowania i dobrą przyczepność. Polskie prawo pozwala używać łańcuchów śniegowych wyłącznie na drogach pokrytych śniegiem i lodem, i  tylko w miejscach oznaczonych właściwymi znakami drogowymi. Natomiast stosowanie opon z kolcami jest zabronione.

Surowe regulacje w Austrii

Jedne z najbardziej restrykcyjnych przepisów czekają na kierowców, którzy wybierają się do Austrii. We wspomnianym kraju od 1 listopada do 15 kwietnia opony zimowe są obowiązkowe. Samochody ciężarowe powyżej 3,5 t dopuszczalnej masy całkowitej (dmc.) muszą być wyposażone  w opony z etykietą M+S przynajmniej na jednej osi napędzanej. Minimalna głębność bieżnika powinna wynosić 6 mm w przypadku opon diagonalnych lub 5 mm w przypadku opon radialnych. Autobusy (kategorie M2, M3) również obejmuje obowiązek jazdy na oponach zimowych w terminie od 1 listopada do 15 marca. Ponadto, od 1 listopada do 15 kwietnia istnieje konieczność przewożenia łańcuchów śniegowych co najmniej na jedną oś napędzaną - wyjątkiem są autobusy komunikacji miejskiej. Kierowcy, którzy nie dostosują się do tych wymogów muszą liczyć się z ryzykiem zakazu dalszej jazdy i wysokich mandatów - od 30 do 5000 euro.

W drodze na północ - Norwegia

Norwegia to kraj znany z surowego klimatu i przepisów dotyczących zimowego wyposażenia pojazdów ciężarowych i autobusów. Na południu kraju, od 1 listopada do pierwszego poniedziałku po Wielkanocy, do pojazdów powyżej 3,5 t dmc. obowiązują opony zimowe, montowane na wszystkich osiach, o minimalnej głębokości bieżnika 5 mm. W przypadku północnych regionów kraju przepis ten obowiązuje od 16 października do 30 kwietnia włącznie. Pojazdy, których masa przekracza 3,5 t muszą być także wyposażone w łańcuchy śniegowe - ciągnik sprzęgnięty z przyczepą muszą posiadać 7 łańcuchów. W Norwegii prawo pozwala także na stosowanie opon z kolcami o średniej długości 1,7 mm od 1 listopada do pierwszej niedzieli po Wielkanocy. Mimo to w poszczególnych rejonach kraju, mogą obowiązywać inne zasady dotyczące opon z kolcami.

Powyżej zostało opisanych tylko kilka z wielu przykładów, prezentujących różnorodność przepisów, dotyczących pojazdów użytkowych w całej Europie. Aby zadbać o bezpieczeństwo podczas jazdy oraz uniknąć kar pieniężnych warto przed rozpoczęciem trasy po Europie zapoznać się z regulacjami obowiązującymi w określonych państwach. 

(ik)

Źródło i fot. ConTrust Comunication, arch. redakcji

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń