2014-11-21

Niebezpieczne polskie drogi

 

Biorąc pod uwagę liczbę śmiertelnych ofiar wypadków samochodowych, nasze drogi należą do jednych z najniebezpieczniejszych w Europie. Średnia dla krajów Unii Europejskiej wynosi 52 ofiary śmiertelne na milion mieszkańców, natomiast w Polsce jest to aż 87 osób. Okres jesienno-zimowy już się rozpoczął, a to właśnie w tych miesącach dochodzi na drogach do największej liczby wypadków śmiertelnych. Jak się do tego czasu przygotować?

Mimo stale rosnącej liczby samochodów zarejestrowanych w Polsce, Policja z roku na rok notuje coraz mniej wypadków. Jednak na tle UE znajdujemy się na szarym końcu pod względem ofiar śmiertelnych wypadków samochodowych na milion mieszkańców. Gorzej jest tylko w Luksemburgu i Rumunii. Dla porównania liczba ofiar śmiertelnych w Niemczech to 41 osób, na Słowacji - 42, a w Czechach - 63. Najlepiej wypadają Szwedzi, gdzie w wypadkach ginie 28 osób1. W Szwecji od kliku lat działa inicjatywa rządu oraz organizacji pozarządowych „Wizja Zero”2 , której celem jest redukcja ofiar śmiertelnych na drogach do zera.

Ze statystyk policyjnych wynika, że zmrok, noc i świt to dla kierowców najbardziej niebezpieczne pory dnia. O tych porach w prawie co siódmym wypadku ginie człowiek, natomiast w ciągu dnia dochodzi do tego dwukrotnie rzadziej3. Krótszy dzień i słabsza widoczność sprawiają, że to właśnie w tym okresie jest tak niebezpiecznie.

W październiku na polskich drogach zginęło aż 298 osób i obok września był to najtragiczniejszy miesiąc w tym roku, jak wykazały dane policyjne. W tym czasie szczególnie zagrożeni są piesi, ponieważ są o wiele gorzej widoczni dla kierowców. Jedną czwartą wypadków w Polsce stanowią właśnie potrącenia4.

Około 70 proc. polskich kierowców twierdzi, że podczas prowadzenia pojazdu w warunkach pogorszonej widoczności czuje się mniej pewnie bądź niepewnie. Niemal wszyscy zmotoryzowani (ok. 90 proc.) są zdania, że duży wpływ na bezpieczeństwo w ruchu drogowym ma oświetlenie samochodowe - co wykazały badania przeprowadzone przez instytut MillwardBrown na zlecenie firmy Philips5.

Jak zwiększyć widoczność na drodze?

Jesienią i zimą warto zadbać o to, aby dobrze widzieć i być widzianym przez innych uczestników ruchu. W tym celu należy sprawdzić stan wycieraczek, a także upewnić się, czy wentylacja w samochodzie jest sprawna i skutecznie zapobiega parowaniu szyb. Jednak szczególną uwagę należy zwrócić na oświetlenie pojazdu.

W pierwszej kolejności należy upewnić się, czy wszystkie żarówki są sprawne oraz zadbać o odpowiednie ustawienie świateł. Ich złe ustawienie powoduje, że nie świecą one w optymalny sposób i pogorszają komfort prowadzenia pojazdu. Stwarzają też zagrożenie w ruchu, ponieważ mogą oślepiać innych użytkowników dróg

Ponad 60 proc. polskich kierowców twierdzi , że jest często lub bardzo często oślepianych przez światła pojazdów nadjeżdżających z naprzeciwka. Oślepiony kierowca traci zdolność prawidłowego widzenia nawet na kilka sekund, co może skutkować utratą kontroli i wypadkiem. Dlatego po każdej wymianie żarówek obowiązkowo należy udać się do stacji kontroli pojazdów w celu diagnostyki ich ustawienia.

Warto pamiętać, że żarówki samochodowe powinno się wymieniać parami. Ich moc z czasem słabnie, więc zainstalowanie pojedynczej nowej żarówki może sprawić, że droga będzie oświetlona nierównomiernie. Poza tym ze względu na podobną żywotność żarówek, można spodziewać się, że skoro przepalila się jedna - to z drugą również niedługo to nastąpi. W takiej sytuacji przydatny może okazać się komplet żarówek zapasowych.

Ciekawym rozwiązaniem są żarówki, które dają nawet do 130 proc. więcej światła. Takie rozwiązanie wybiera jednak tylko 14 proc. polskich kierowców6 - reszta nie widzi takiej potrzeby. Tymczasem korzystanie z żarówek emitujących duży strumień świetlny może uchronić przed wieloma niebezpiecznymi sytuacjami na drodze w warunkach pogorszonej widoczności. - Używanie żarówek o większej emisji światła wpływa na poprawę widoczności, szybsze zauważanie przeszkód znajdujących się na drodze i skrócenie drogi hamowania - mówi Tarek Hamed, ekspert ds. oświetlenia samochodowego Philips Automotive.

Warto również zadbać o stan instalacji elektrycznej, która ma duży wpływ na jakość emitowanego światła i żywotność żarówki. Napięcie w układzie elektrycznym nie powinno przekraczać 13,2V, ponieważ wyższe wartości mogą spowodować znaczny spadek jej żywotności. Natomiast niższe napięcie powoduje mniejsze rozgrzanie żarnika i mniejszą jasność strumienia światła.


1) Road safety: Second good year in a row puts Europe firmly on track towards target - http://europa.eu/rapid/press-release_IP-14-341_en.htm

2) http://www.visionzeroinitiative.com/

3) Wypadki drogowe w Polsce w 2013 roku, Komenda Główna Policji, Warszawa, 2014 r.

4) Wypadki drogowe w Polsce w 2013 roku, Komenda Główna Policji, Warszawa, 2014 r.

5) Oświetlenie samochodowe w Polsce w 2013 r., badanie przeprowadzone przez MillwardBrown na zlecenie firmy Philips Lighting Poland w okresie 9-11 sierpnia 2013 roku na próbie N=1003 (ogólnopolska reprezentatywna grupa osób w wieku 18+).

6) Oświetlenie samochodowe w Polsce w 2013 r., badanie przeprowadzone przez MillwardBrown na zlecenie firmy Philips Lighting Poland w okresie 9-11 sierpnia 2013 roku na próbie N=1003 (ogólnopolska reprezentatywna grupa osób w wieku 18+).

(ik)

Źródło i fot. Philips

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń