Co piąty nowy samochód w Japonii ma napęd hybrydowy. W Chinach natomiast dominują silniki benzynowe. W Europie oraz w Indiach sporą popularnością cieszą się silniki diesla.
Silniki benzynowe wciąż cieszą się największą popularnością na świecie. W Chinach blisko 100 proc. nabywców wybiera przy zakupie nowego samochodu wersję benzynową. W USA i Japonii jest z kolei około 75 proc. użytkowników układów benzynowych. Układ wtrysku pośredniego występuje w dalszym ciągu w więcej niż co drugim nowym samochodzie z silnikiem benzynowym.
Z czasem coraz popularniejszy staje się downsizing, a tym samym także efektywne i oszczędne układy bezpośredniego wtrysku benzyny produkowane m.in. przez firmę Bosch. Nowoczesny układ tego typu redukuje zużycie paliwa nawet o 15 proc. Ponadto, dzięki turbodoładowaniu silnik osiąga wyższy moment obrotowy, uzyskując tym samym lepsze przyspieszenie i zapewniając przyjemniejszą jazdę.
Szacuje się, że w krajach Unii Europejskiej oraz w Indiach co drugi nowy samochód wyposażony jest w jednostkę napędową diesla. Na pozostałych rynkach silniki wysokoprężne również zyskują na popularności. W ostatnim czasie odnotowano wzrost zainteresowania takim rozwiązaniem m. in. w Stanach Zjednoczonych. Bosch przewiduje, że udział samochodów z takimi silnikami zwiększy się w USA z obecnych 3 proc. do 10 proc. w 2018 r. Rosnąca popularność diesela obserwowana jest także w Korei Południowej. Wśród zalet takiego układu jest m.in. niższe zużycie paliwa oraz wyższy moment obrotowy.
W Japonii już prawie co piąte nowe auto jest wyposażone w napęd hybrydowy, dzięki czemu kraj ten jest zdecydowanym liderem pod względem elektryfikacji napędów. Bosch przewiduje że zainteresowaniem taki rozwiązaniem będzie rosło także w innych krajach. Dla japońskiego, masowego rynku wspomniany koncern już dziś ma szeroką gamę produktów. Oferta obejmuje konwencjonalne układy hybrydowe, układy hybrydowe typu Plug-In z możliwością ładowania akumulatora z gniazdka, a także układy napędowe dla pojazdów elektrycznych.
Kolejne rozwiązanie dostępne na rynku to system Flex-Fuel. Napędy zasilane benzyną lub etanolem są najbardziej rozpowszechnione w Brazylii. Drugim co do wielkości rynkiem na którym stosowana jest ta technologia są Stany Zjednoczone. System Boscha zapewnia spalanie zarówno czystego etanolu, jak i mieszanki etanolu i benzyny w dowolnych proporcjach. Dzięki temu kierowcy zyskują niezależność i mogą tankować tańsze paliwo.
Rosnącą popularnością na całym świecie cieszy się gaz ziemny. Od 10 lat światowa sprzedaż układów napędowych CNG rośnie w tempie 25 proc. rocznie. W Korei Południowej samochody z napędem na gaz ziemny mają obecnie 11-procentowy udział w rynku. Istotną zaletą tego rodzaju paliwa jest jego cena. Gaz ziemny jest o 50 proc. tańszy od benzyny i umożliwia obniżenie emisji CO2 nawet o 25 proc.
(ik)
Źródło i fot. Bosch