2014-11-07

Układ stabilizacji do motocykli

 

Pod koniec 2014 firma Bosch wprowadzi na rynek nowy wariant układu stabilizacji MSC base, bazujący na popularnej, niedrogiej i kompaktowej technologii ABS z dwoma oddzielnymi obwodami hamowania dla przedniego i tylnego koła. Rozwiązanie to może być stosowanie do prawie wszystkich klas motocykli i wpływa na poprawę bezpieczeństwa podczas jazdy.

Wspomniana nowość uzupełni ofertę układu MSC enhanced bazującego na kompleksowym układzie hamulcowym, który produkowany jest seryjnie od końca 2013 r. - Układ MSC base firmy Bosch pozwoli zaoferować w przyszłości wspomaganie hamowania w zależności od stopnia nachylenia dla niemal wszystkich motocykli - mówi dr Fevzi Yildirim, dyrektor centrum kompetencji Bosch w Japonii, które zajmuje się bezpieczeństwem pojazdów jednośladowych.

Nowa jednostka oraz czujnik nachylenia motocykla zostaną zamontowane w nowym modelu Ducati 1199 Panigale. Bosch dostarcza także funkcję regulacji pracy hamulców w zależności od nachylenia motocykla, natomiast Ducati wykorzystuje dane z czujnika nachylenia w opracowanej przez siebie funkcji kontroli trakcji wspomagającej motocyklistę podczas pokonywania zakrętów. - Tak kompleksowy pakiet funkcji znacząco poprawia bezpieczeństwo jazdy w sytuacjach krytycznych - wyjaśnia F. Yildirim.

Ducati planuje także wprowadzenie funkcji regulacji hamowania i przyspieszenia w zależności od nachylenia motocykla w nowym modelu 1200 Multistrada. Na potrzeby tego motocykla, Bosch dostarczy układ MSC enhanced oraz czujnik nachylenia wraz z funkcją regulacji pracy hamulców. Funkcję kontroli trakcji, tak jak poprzednio, opracował Ducati. Układy hamulcowe z funkcją kompleksowego hamowania wyhamowują obydwa koła, nawet wtedy, gdy motocyklista użyje tylko hamulca przedniego lub tylnego koła. Jednak jednostka hamulcowa jest w tym przypadku o wiele większa i cięższa, dlatego do tej pory układ ten był stosowany głównie w większych maszynach.

W większości motocykli z ABS wykorzystuje się agregaty hydrauliczne z dwoma oddzielnymi obwodami hamulcowymi. Kierujący musi osobno uruchamiać hamulec przedni i tylny. Tego rodzaju układy są zdecydowanie lżejsze, mniejsze i łatwiejsze w instalacji. Dwa nowe projekty pozwolą zwiększyć produkcję układów MSC firmy Bosch.

Nowy układ stabilizacji oferuje wysoki poziom bezpieczeństwa podczas jazdy motocyklem. Dodatkowo montowany czujnik mierzy rzeczywiste nachylenie motocykla, a system dopasowuje swoje działanie korygujące podczas hamowania i przyspieszania odpowiednio do sytuacji. Oferuje również optymalne wspomaganie podczas pokonywania zakrętów. Jest to o tyle ważne, że niemal co drugi wypadek motocyklowy ze skutkiem śmiertelnym ma miejsce właśnie na zakręcie. Układ MSC może zminimalizować skutki dwóch trzecich wypadków motocyklowych na zakrętach, zawinionych przez motocyklistę, co potwierdzają wyniki analizy statystyk wypadkowych niemieckiej bazy danych GIDAS.

(ik)

Źródło i fot. Bosch

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń