Układ ACC firmy Bosch zmniejsza ryzyko wypadków drogowych lub co najmniej wpływa na złagodzenie ich skutków. Rozwiązanie to umożliwia kierującemu pojazdem zachowanie odpowiedniej odległości do pojazdu poprzedzającego, dzięki układowi adaptacyjnej kontroli prędkości i odległości.
Standardowy układ ACC firmy Bosch można włączyć już przy prędkości około 30 km/h. W wersji Stop & Go system działa także przy mniejszej prędkości i podczas jazdy w korku wyhamowuje samochód aż do zatrzymania. Jeśli auto jest dodatkowo wyposażone w automatyczną skrzynię biegów - po krótkiej chwili zatrzymania także automatycznie rusza.
Obie wersje układu zapewniają spokojną, oszczędną, a przede wszystkim bezpieczną jazdę. Wyniki badania euroFOT (European Field Operational Test) pokazują, że system ACC w połączeniu z systemem ostrzegania o najechaniu może zredukować liczbę gwałtownych hamowań na autostradach o 67 proc., natomiast liczbę przypadków, w których odległość do poprzedzającego pojazdu jest krytyczna, o 73 proc.
Czujnik radarowy układu ACC zainstalowany jest najczęściej z przodu pojazdu i nadzoruje sytuację przed nim. Jeśli podczas jazdy, przed nami zostanie wykryty samochód poruszający się wolniej od naszego, układ komfortowo zmniejszy prędkość poprzez hamowanie silnikiem lub aktywowanie układu hamulcowego. Jeśli pojazd znajdujący się z przodu przyspieszy lub zmieni pas, układ ACC automatycznie dostosuje prędkość do prędkości pojazdu poprzedzającego.
Do tej pory układ adaptacyjnej kontroli prędkości i odległości był instalowany głównie w samochodach klasy wyższej. Jednak dzięki zróżnicowanej ofercie czujników oraz obniżeniu kosztów, cena takich układów będzie coraz atrakcyjniejsza także dla kierowców pojazdów innych klas.
- Nasz czujnik radarowy średniego zasięgu MRR, stosowany już w modelach VW Golf oraz Polo oferuje takie funkcje jak ACC także posiadaczom aut kompaktowych - wyjaśnił Gerhard Steiger, prezes działu branżowego Bosch Chassis Systems Control.
Co ciekawe ten sam czujnik, który jest stosowany w układach ACC i ACC Stop & Go, może być również użyty w układzie automatycznego hamowania awaryjnego. W przeciwieństwie do systemu regulacji prędkości, układ automatycznego hamowania awaryjnego jest w stanie zainicjować pełne hamowanie pojazdu w sytuacji zagrożenia. Zanim jednak dojdzie do niebezpiecznego zdarzenia, generuje on ostrzeżenia wizualne i dźwiękowe, a następnie inicjuje częściowe hamowanie przed potencjalną przeszkodą. Równocześnie hamulce są przygotowywane do hamowania awaryjnego. Jeżeli kierowca zareaguje na ostrzeżenia, będzie mógł skutecznie zwolnić, a jeżeli nie zareaguje, układ samoczynnie zainicjuje pełne hamowanie awaryjne.
(ik)
Źródło i fot. Bosch