Samochody opisywane na naszych łamach zawsze miały jakieś koło zapasowe, zestaw naprawczy, albo run flaty. Tymczasem Iveco Daily po liftingu pozbawione było którejkolwiek rzeczy przydatnej po przebiciu opony! Miałem więc duszę na ramieniu na bocznych drogach i objazdach. I co się okazało? Cytuję maila z działu marketingu importera: „Opona zapasowa jest wyposażeniem standardowym i powinna być w każdym samochodzie. Nieszczęśliwy zbieg okoliczności sprawił, że dnia poprzedniego została wyjęta i, niestety, osoba na serwisie zapomniała ją wsadzić na miejsce”. Jak podaje instrukcja obsługi Daily, pełnowymiarowy zapas może być pod autem, za tylną osią, albo z prawej strony ładowni, za nadkolem. A na niektóre rynki jest przewidziany zestaw Fix & Go.
O ile w osobowych markach, takich jak Fiat, Volkswagen, Citroen, dostawczak jest największym pojazdem, o tyle w przypadku Iveco od Daily cała gama się zaczyna. Wszak Iveco, markę z rodziny Fiata, reprezentują głównie ciężarówki Eurocargo, Trakker, Stralis. Daily jest sprzedawane jako furgon i podwozie do zabudowy (oba warianty z tylnym napędem), albo jako podwozie ze stałym układem 4x4.
Ponad 15 kubików
Furgon to solidna maszyna, na ramie, a nie samonośna, co często zdarza się w trzyipółtonówkach. Może mieć dopuszczalną masę całkowita (DMC) od 3,5 t do 7,0 t. Towarzyszą temu rozstawy osi 3,0 m, 3,3 m, 3,95 m oraz trzy dachy przekładające się na wewnętrzną wysokość 1,545 m (H1), 1,900 m (H2), 2,100 m (H3). Kombinacje te wraz z kabinami o jednym bądź dwóch rzędach siedzeń skutkują 14 pojemnościami ładowni 4,7-17,2 m sześc. Silniki to turbodiesle common rail 2.3 albo 3.0 oraz benzynowy 3.0 na gaz ziemny CNG.
Furgon testowany przez „Przegląd” był taki: dmc 3,5 t, rozstaw osi 3,95 m, dach średni H2, pojedyncza trzyosobowa kabina, ładownia 15,6 m sześc., czyli do frachtu niezbyt ciężkiego, o dużej objętości. Ropniak 3.0 146 KM spełniający normę Euro 5, do tego wersja wyposażenia Top i pakiet Special Van. Daily Top najszybciej identyfikuje się po światłach przeciwmgielnych (mogą pojedynczo doświetlać zakręty) i po amortyzowanym fotelu kierowcy. Z kolei Special Van to m.in. czujniki cofania (bardzo przydatne w blaszaku długim na ponad 7 m) oraz tylne drzwi otwierane o kąt 270 stopni, zamiast standardowych 180. Co ważne, nie trzeba nic odblokowywać, aby otworzyć o te 270 stopni, a potem zamknąć ładownię. Bardzo praktyczne.
Bliźniaki, więc 27 zł
Kierowcy aut do 3,5 tony dmc płacą na autostradzie zawiadywanej przez Autostradę Wielkopolską 13 zł, od bramki do bramki. Ale jeżeli co najmniej jedna z dwóch osi ma bliźniaki, trzeba wydać 27 zł. I na nic tłumaczenia, że to dostawczy wóz. Dziękuję ci Autostrado Wielkopolska!
Wszystkie sześć opon było identycznych, letnie Michelin Agilis X Green 195/75 R16 C 107/105 R, a więc do 170 km/h. Wzmocnienie konstrukcji, symbolizowane literą C, to przede wszystkim pięć warstw pod bieżnikiem: dwie poliestrowe, dwie stalowe, jedna poliamidowa. Boczna ścianka to dwie warstwy poliestrowe. Jak można wyczytać na oponie, maksymalne obciążenie wynosi 975 kg albo 925 kg dla każdego z bliźniaków. Zawsze, przy maksymalnym obciążeniu opon, ciśnienie winno równać się 475 kPa, czyli 4,75 bara.
Ciśnienie z tabeli
Na nadwoziu Daily nie znalazłem nalepki podpowiadającej, ile można napompować. Tabelki w instrukcji obsługi (była tylko po angielsku) są dość zagmatwane. Wiążą ciśnienie, mierzone na zimnych oponach, z obciążeniem osi, a nie z dmc, co byłoby prostsze do ustalenia. W specyfikacji technicznej Daily 35C15V dopuszczalne obciążenie przedniej osi zostało określone na 1900 kg, tylnej na 2600 kg. Zestawiając tabelkę z ciśnieniami i te dopuszczalne obciążenia wychodzi, że z przodu trzeba mieć 4,75 bara (obciążenie 1900 kg), z tyłu 3,5 bara (obciążenie 2560-2900 kg).
Felgi testowe Daily miało stalowe, przednie 5J x 16H z kołpakami, tylne 5JK x 16H. Moment dokręcania każdej z sześciu śrub to 290-350 Nm. Przy fabrycznie nowym aucie oraz po zmianie koła należy sprawdzić dokręcenie przejechawszy pierwsze 50 km i potem jeszcze po następnych 100 km. Podnośnik i klucze akurat w testowym Daily były, pod fotelem kierowcy, w wyjmowanej plastikowej kuwecie.
Dane techniczne samochodu
Rodzaj nadwozia |
furgon z pojedynczą, trzymiejscową kabiną |
DMC/ładowność |
3500/1070 kg |
Dług./szer./wys. |
7,012/1,996/2,750 m |
Rozstaw osi |
3,950 m |
Dług./szer./wys./ objętość ładowni |
4,556/1,800 (1,030 między nadkolami)/1,900 m/15,6 m sześc. |
Ogumienie seryjne |
195/75 R16 C 107/105 R, zapas pełnowymiarowy |
Silnik |
turbodiesel common rail, 2998 ccm, R4 16V, 146 KM przy 2920-3500 obr./min i 350 Nm przy 1400-2920 obr./min |
Prędkość maksymalna |
brak danych |
Spalanie (średnie) |
brak danych |
Cena, bez opcji |
111.200 zł netto (136.776 zł brutto), Top Special Van 118.700 zł netto (146.001 zł brutto) |
Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski