Po trzech kwartałach 2014 r. Grupa Michelin odnotowała sprzedaż na poziomie 14,6 miliardów euro, co oznacza wzrost o 1 proc. w porównaniu do takiego samego okresu w 2013 r. Na wyniki koncernu pozytywnie wpłynęła silna pozycja marki w segmencie opon osobowych i dostawczych, a także wzrost sprzedaży opon przemysłowych.
Mimo słabszego popytu na rynku europejskim, szczególnie w segmencie pojazdów ciężarowych, a także mniejszych dostaw opon na pierwsze wyposażenie na nowych rynkach, producent osiągnął wzrost sprzedaży. Bardzo dobre rezultaty odnotowano w Chinach. Negatywny wpływ na wynik finansowy koncernu miały kursy walutowe. We wrześniu negatywny trend został jednak odwrócony.
Opony osobowe i dostawcze na pierwsze wyposażenie
W Europie w trzecim kwartale br. sprzedaż wyhamowała, co jest efektem utrzymywania zapasów przez producentów samochodów na niższym poziomie, a także ograniczenia liczby produkowanych pojazdów. Wzrost odnotowano w Ameryce Północnej (o 5 proc.) oraz w Azji nie licząc Indii (o 6 proc.). W Chinach odnotowano wynik lepszy aż o 10 proc. Niższą sprzedaż o 18 proc. zaobserwowano w Ameryce Południowej, na co największy wpływ miało zacieśnienie polityki kredytowej i załamanie się zaufania konsumentów w Brazylii, a także kłopoty gospodarcze w Argentynie.
Opony osobowe i dostawcze - rynek wymiany
W całej Europie wolumeny sprzedaży opon wzrosły w pierwszych 9 miesiącach 2014 r. o 3 proc. Wzrost w Europie Zachodniej wyniósł 1 proc. i był napędzany przez wzrost zakupów opon zimowych, który wyniósł 8 proc. Sprzedaż w Europie Wschodniej nie zmieniła się, wobec obserwowanego w ubiegłym roku wyraźnego spadku w trzecim kwartale. W Ameryce Północnej i Południowej oraz w Azji odnotowano wyniki lepsze 5 proc.
Opony ciężarowe na pierwsze wyposażenie
W niesprzyjającym otoczeniu makroekonomicznym w Europie rynek opon do samochodów ciężarowych po trzech kwartałach zmniejszył się o 8 proc. W Ameryce Północnej rynek pozostaje na ścieżce wyraźnego 12-proc. wzrostu. W Azji odnotowano wzrost na poziomie 2 proc., natomiast w Ameryce Południowej spadek o 17 proc.
Opony ciężarowe- rynek wymiany
W Europie i Azji w III kwartale br. odnotowano wzrost popytu o 3 proc. Lepsze wyniki o 9 proc. osiągnięto także na rynku Ameryki Północnej. W krajach Ameryki Południowej wolumeny sprzedaży spadły w pierwszych 9 miesiącach 2014 r. o 3 proc. przy czym sytuacja była rożna w różnych krajach, zależnie od ich sytuacji i rozwoju gospodarczego.
Opony specjalistyczne
W przypadku opon przemysłowych na rynku pierwszego wyposażenia w sektorze górniczym, w krajach rozwiniętych zanotowano wzrost popytu na skutek wyczerpywania się zapasów magazynowych przez producentów pojazdów. Podobną tendencję zaobserwowano w przypadku ogumienia stosowanego w kamieniołomach. Natomiast na rynkach rozwijających się zanotowano spadek sprzedaży.
Globalny rynek pierwszego wyposażenia w grupie opon rolniczych nieznacznie się zmniejszył na rynkach rozwiniętych, z uwagi na zwiększony proces wymiany sprzętu rolniczego we wcześniejszych latach, także za sprawą zmniejszenia zachęt podatkowych dla sektora rolnego w Stanach Zjednoczonych.
Rynek opon do motocykli po 9 miesiącach tego roku zanotował wzrost, pomimo sygnałów osłabienia w trzecim kwartale. Mniejszy popyt obserwowany jest w Ameryce Północnej.
Popyt na opony wykorzystywane w lotnictwie komercyjnym wykazuje tendencje wzrostową.
Perspektywa na cały 2014 rok
Globalny rynek pozostaje pod presją związaną z niepewnym wzrostem gospodarczym, a także trudnościami natury geopolitycznej. Popyt na opony do samochodów osobowych, dostawczych i ciężarówek powinien rosnąć w Ameryce Północnej i Chinach, zaś w Europie powinien być stabilny. Na tzw. nowych rynkach, poza Chinami, obserwowane jest spowolnienie, które może się jeszcze utrzymywać szczególnie w segmencie pierwszego wyposażenia.
Natomiast w przypadku rynku wymiany spodziewane jest utrzymywanie popytu w segmencie opon dla samochodów osobowych i dostawczych, a niewielkiej poprawy można się także spodziewać na rynku wymiany opon dla pojazdów ciężarowych.
Biorąc pod uwagę powyższe dane Michelin obniżył swoją prognozę wzrostu sprzedaży do poziomu całego rynku, czyli do 1-2 proc. wzrostu dla 2014 r. W ostatnim kwartale tego roku koncern planuje dostosować zarządzanie kosztami do zmieniającej się sytuacji rynkowej, korzystając jednocześnie z pozytywnych trendów na rynku walutowym.
(ik)
Źródło i fot. Michelin