Nowe modele motocykli charakteryzują się nie tylko wyższą mocą i dynamiką jazdy. Jak podkreśla Gerhard Steiger, prezes działu branżowego Bosch Chassis Systems Control, utrzymuje się także trend poprawy bezpieczeństwa tych maszyn. W ciągu minionych sześciu lat udział rynkowy jednośladów z układem ABS zwiększył się aż o 600 proc.
Obecnie już co trzeci nowy motocykl wyprodukowany w Europie jest wyposażony w ABS. Najwyższy poziom bezpieczeństwa podczas jazdy motocyklem oferuje aktualnie układ stabilizacji MSC. Pod koniec 2013 r. Bosch jako pierwszy i jak dotąd jedyny producent na świecie wprowadził ten układ do produkcji seryjnej.
- System MSC, podobnie jak ESP w samochodach, oferuje optymalne wspomaganie podczas przyspieszania i hamowania, także przy dużym nachyleniu motocykla, co jest innowacyjnym rozwiązaniem - wyjaśnił G. Steiger.
Korzyści płynące ze stosowania obydwu układów potwierdzają analizy niemieckich statystyk wypadkowych GIDAS. Sam układ ABS jest w stanie zapobiec 25 proc. wszystkich wypadków motocyklistów ze skutkiem śmiertelnym i obrażeniami. System MSC może z kolei złagodzić skutki 66 proc. wypadków motocyklowych na zakrętach, do których dochodzi z winy motocyklisty.
Pod względem technicznym MSC bazuje na układzie ABS z elektroniczną funkcją kompleksowego hamowania - wystarczy, że motocyklista uruchomi jeden z dwóch hamulców, przedni lub tylny. System automatycznie uruchamia drugi hamulec, dzięki czemu obydwa koła są wyhamowywane z optymalną siłą. Ponadto dodatkowy czujnik mierzy rzeczywiste nachylenie motocykla, a układ dopasowuje swoje działanie korygujące podczas hamowania i przyspieszania dostosowując się do aktualnej sytuacji.
W efekcie system MSC oferuje optymalne wspomaganie podczas pokonywania zakrętów. Jest to o tyle istotne, że niemal co drugi wypadek motocyklowy ze skutkiem śmiertelnym ma miejsce właśnie na zakręcie. Precyzyjne działanie regulacyjne zapewnia równomierne hamowanie podczas skręcania, a także większą skuteczność hamowania podczas jazdy na wprost. Analiza odchylenia od pionu i przyspieszenia wzdłużnego pozwala szybciej wykryć także podnoszenie się przedniego lub tylnego koła - układ stabilizacji może wówczas podjąć odpowiednie działania korygujące. Rozkład siły hamowania na przednie i tylne koło jest elastyczny i szybko dopasowuje się do zmieniającej się dynamicznie sytuacji, gwarantując optymalne i bezpieczne opóźnienie.
Na bazie jednego systemu modułowego Bosch oferuje rozwiązania dopasowane do wymagań wszystkich motocykli wyposażonych w hydrauliczny układ hamulcowy. Rozwiązania te obejmują jednokanałowy układ regulujący pracę hamulca przedniego koła, układy dwukanałowe, zaawansowaną wersję ABS 9 oraz funkcję eCBS, czyli elektroniczny kompleksowy układ hamulcowy.
(ik)
Źródło i fot.: Bosch