W Paryżu zadebiutowała produkcyjna wersja 4-osobowej limuzyny zasilanej wodorowymi ogniwami paliwowymi. Pierwszy taki model zaprezentowano w ubiegłym roku podczas Salonu w Tokio. Prace nad innowacyjnym pojazdem trwały blisko 20 lat.
Toyota Motor Corporation już w 2013 r. zaprezentowała wersję produkcyjną pierwszego modelu koncernu, napędzanego ogniwami paliwowymi. Toyota FCV zasilana wodorem jest prawdziwą innowacją motoryzacyjną. Wykorzystywany w tym przypadku gaz powstaje z naturalnych źródeł energii, można go łatwo przechowywać i transportować. Co ważne, auto z napędem wodorowym nie wydziela żadnych szkodliwych substancji, a z rury wydechowej wylatuje jedynie para wodna, która jest efektem reakcji chemicznej. Model zaprezentowany niedawno w Paryżu jest rozwinięciem wspomnianego konceptu FCV.
Toyota FCV zaprezentowana w Tokio
Najnowsza wersja pojazdu posiada nowy projekt grilla, reflektorów przednich i tylnych oraz tradycyjne lusterka w miejsca kamer. Konstruktorzy dołożyli starań, by pomimo zaawansowanego zespołu napędowego pojazd był w pełni funkcjonalny. 4-drzwiowe auto mieści czterech pasażerów. Podobnie jak w przypadku modelu z 2013 r., za napęd odpowiada energia z ogniw paliwowych, zasilanych wodorem. Osiągi oraz zasięg można porównać do samochodów segmentu D z konwencjonalnymi silnikami benzynowymi. Poniżej prezentujemy film, udostepniony przez japoński koncern:
Wszystkie elementy napędu (ogniwa paliwowe, akumulatory i zbiorniki wodoru) umieszczono pod podłogą pojazdu. Dzięki temu rozwiązaniu znacznie obniżono jego środek ciężkości. W przedniej części „Fuel Cell Sedan” znajduje się silnik elektryczny, jednostka sterująca oraz dodatkowa przetwornica. Wodór sprężony do ciśnienia 700 barów, magazynowany jest w dwóch zbiornikach. Ich napełnianie trwa tylko 3 minuty.
Ten innowacyjny samochód trafi do sprzedaży na rodzimym rynku japońskim w kwietniu 2015 r., a latem pojawi się także w Europie i Stanach Zjednoczonych. Cena modelu w Japonii wyniesie ok. 7 mln jenów, czyli około 200 tys. zł. Początkowo sieć sprzedaży zostanie ograniczona wyłącznie do regionów z rozwinięta infrastrukturą do tankowania wodoru.
(ik)
Źródło: PIM, Fot.: Toyota