Michelin świętuje 10-lecie wprowadzenia na rynek opon tworzonych w oparciu o technologię Ultraflex. Strategia koncernu dotycząca ogumienia rolniczego skupia się na jednym istotnym aspekcie - opony do maszyn rolniczych powinny prawidłowo pracować także przy dużej amplitudzie ciśnień. Przedstawiciele francuskiego koncernu wyjaśniają, że taki warunek spełnia technologia Ultaflex, dzięki której opony nadają się do pracy w polu oraz w transporcie.
W praktyce ogumienie tworzone w oparciu o wspomnianą technologię, oferuje lepszą przyczepność, niższe zużycie paliwa i mniejsze ugniatanie gleby, co z kolei przekłada się na wyższe plony roślin. Opony mogą pracować z ciężkimi maszynami przy ciśnieniu nawet poniżej 1 bara, dzięki czemu, znacząco zwiększa się powierzchnia styku z podłożem.
Warto dodać, że ogumienie Michelin może być stosowane także przy wyższym ciśnieniu - do 4 barów w transporcie na drogach utwardzonych. Wysokie ciśnienie na drodze jest pożądane ze względu na redukcję zużycia paliwa i opon oraz bezpieczeństwo.
Problemem, który pojawia się przy konstruowaniu tego typu opon, jest kwestia nośności ścianki bocznej przy niskich ciśnieniach. Dylemat ten w dużym stopniu został rozwiązany 10 lat temu, dzięki nowej Ultraflex.
Podczas spotkania prasowego w Centrum Badawczo-Rozwojowym Michelin w Ladoux (Francja) Emmanuel Ladent, dyrektor linii opon rolniczych Grupy Michelin, przekonywał że przyszłość tego segmentu leży właśnie w oponach, które mogą pracować w różnych zakresach ciśnień oraz systemach centralnej regulacji ciśnienia CTIS (Central Tire Inflation System).
Kwestia ta jest szczególnie istotna, co potwierdzają badania francuskiego koncernu. Wynika z nich na przykład, że 80 proc. przejazdów wozów asenizacyjnych odbywa się po drodze, a tylko 20 proc. po polu.
Choć koncern nie zamierza produkować systemów regulacji ciśnienia, to nie wyklucza współpracy z firmami, które takie systemy wytwarzają. Producent chce skupić się przede wszystkim na produkcji opon.
Obecnie na rynku dostępne są 4 kategorie opon z technologią Ultraflex:
Michelin oferuje ponad 400 modeli i rozmiarów opon w kategorii Agro, z czego większość stanowi ogumienie radialne. Najmniejszy model ma średnicę 0,68, a największy 2,32 m. Opony mają masę od 19 do nawet 550 kg.
(ik)
Źródło: Farmer, Fot. Michelin