Koncern The Goodyear Tire & Rubber Company wykorzystuje łuski ryżowe do produkcji efektywnych paliwowo bieżników opon. Trafiające dawniej na wysypiska odpady będą stanowić przyjazne środowisku źródło krzemionki potrzebnej do wytwarzania ogumienia.
Przez ostatnie dwa lata w Centrum Innowacji w Ohio, Goodyear testował krzemionkę pozyskiwaną z popiołu z łusek ryżowych. Badania wykazały, że jej wpływ na środowisko naturalne jest taki sam, jak tej wykorzystywanej ze źródeł tradycyjnych. Firma negocjuje z potencjalnymi dostawcami zakup krzemionki z popiołu z łusek ryżowych, który następnie wykorzysta w produkcji opon.
Centrum Innowacji Goodyeara w Akron, USA
- Popiół z łusek ryżowych będzie dla Goodyeara alternatywnym źródłem krzemionki, które pomoże zmniejszyć ilość odpadów ryżowych trafiających na wysypiska - powiedział Joseph Zekoski, pełniący obowiązki dyrektora technicznego. - To ważne rozwiązanie dla Goodyeara jako firmy zaangażowanej w opracowywanie i wdrażanie innowacyjnych technologii, chroniących środowisko naturalne.
Według danych dostarczanych przez Organizację Narodów Zjednoczonych do spraw Wyżywienia i Rolnictwa, każdego roku na całym świecie zbiera się 700 mln ton ryżu, a utylizacja łusek ryżowych stanowi wyzwanie, mogące przynieść wymierne korzyści dla środowiska naturalnego. Można je wykorzystać np. jako paliwo do produkcji energii elektrycznej, a w efekcie zmniejszać ilość odpadów trafiających na wysypiska.
W produkcji bieżników opon krzemionkę miesza się z gumą by zwiększyć jej wytrzymałość i zmniejszyć opór toczenia. Dzięki temu można poprawić efektywność paliwową ogumienia. Domieszka krzemionki ma również pozytywny wpływ na właściwości trakcyjne opony na mokrej nawierzchni.
Goodyear poszukuje rozwiązań, dzięki którym opony będą bardziej przyjazne dla środowiska. Przyczynić się do tego mają wykorzystywane w tym procesie materiały, sam jego przebieg oraz jakość finalnego produktu.
- Badamy między innymi sposoby zwiększania efektywności paliwowej opon. Staramy się pomagać klientom w utrzymaniu opon w ich optymalnych osiągach poprzez zastosowanie takich innowacji, jak technologia AMT (Air Maintenance Technology). Badamy również odnawialne źródła energii, w tym olej sojowy, jako substytuty pozyskiwanych z ropy naftowej materiałów do produkcji opon - dodał J. Zekoski.
(ik)
Źródło i fot. Goodyear