2014-09-26

Urządzenia do obsługi TPMS

 

Zgodnie z nowymi przepisami Unii Europejskim, od pierwszego listopada 2014 r., wszystkie pojazdy przeznaczone do przewozu osób muszą być obowiązkowo wyposażone w system TPMS (system monitorowania ciśnienia w oponach). Warto zatem wiedzieć, jakie są dostępne rozwiązania w tym zakresie oraz na czym polega ich diagnostyka. Urządzenia związane z obsługą TPMS oferuje m.in. firma Texa.

Na rynku istnieją systemy o różnym stopniu złożoności, od tych, które dają jedynie informację w przypadku zbyt niskiego ciśnienia, do takich, które oferują odczyt danych z poszczególnych kół na wyświetlaczu deski rozdzielczej, i wreszcie tych najnowszych, współdziałających z innymi systemami pojazdu, jak kontrola zawieszenia. W większości przypadków do kontroli ogumienia służą cztery czujniki umieszczone na zaworach kół, zasilane mini baterią litową i połączone drogą radiową z centralką w pojeździe, z których każdy mierzy ciśnienie, temperaturę i obroty. Ze względu na stopień zaawansowania systemów TPMS potrzebne są specjalne urządzenia do przeprowadzania jakichkolwiek czynności konserwacyjnych.

Zastosowanie takiego przyrządu może okazać się konieczne m.in. w przypadku wadliwego działania systemu odczytu lub uruchamiania się kontrolki alarmowej, ale nie tylko. Może pojawić się taka konieczność także podczas wszelkich rutynowych działań związanych z oponami, wykonywanych na co dzień przez serwisy, takich jak wymiana opon, sezonowa zmiana opon oraz rotacyjna wymiana opon celem optymalizacji ich zużycia. W związku z tym wulkanizator powinien uzupełnić tradycyjne urządzenia, takie jak montażownice, wyważarki czy przyrządy do ustawiania kół, o specjalne narzędzie służące do przeprowadzania diagnostyki elektronicznej. 

Takie przyrządy oferuje m.in. firma Texa, w ofercie której znajdują się dwa rozwiązania umożliwiające optymalne świadczenie usług oraz gwarantujące maksymalną satysfakcję klienta: TPS: jako narzędzie “Standard” oraz AXONE S TPS jako rozwiązanie “Plus”.

                                  

Pierwsze z wymienionych urządzeń to bazowe narzędzie proponowane do serwisowania opon, charakteryzujące się wyjątkowo szerokim pokryciem diagnostycznym dostępnych na rynku marek i modeli, oraz tradycyjną jakością i solidnością konstrukcji. Po wyborze pojazdu, TPS komunikuje się z czujnikiem każdego koła, a po zbliżeniu do opony jest w stanie natychmiast aktywować go, by następnie sprawdzić parametry ogumienia, jak ciśnienie, temperaturę oraz w przypadku dodatkowych opcji - stan naładowania baterii, jak również kod identyfikacyjny oraz wszelkie dodatkowe informacje diagnostyczne udostępniane przez producenta. Zaletą systemu jest proste menu, które krok po kroku prowadzi użytkownika w wyborze poszczególnych opcji. Narzędzie umożliwia kontrolę stanu zużycia czujnika i ewentualną jego wymianę, wykorzystując w tym celu wewnętrzną bazę danych, która dostarczy listę kompatybilnych części zamiennych dla konkretnego pojazdu. System TPS posiada zdolność integrowania się z innymi jednostkami diagnostycznymi Texa obecnymi w warsztacie.

Kolejne rozwiązanie - AXONE S TPS - umożliwia warsztatom wulkanizacyjnym przeprowadzenie wszystkich czynności dotyczących systemów kontroli ciśnienia w oponach we wszelkich konfiguracjach technicznych wybranych przez producenta. Urządzenie wyposażone w system operacyjny Android™ oraz dodatkowe wskazówki pozwala na łatwe i intuicyjne korzystanie z niego. Wystarczy wybrać markę i model serwisowanego pojazdu, a oprogramowanie automatycznie zaproponuje wszystkie dostępne funkcje, zarówno w zakresie bezpośrednich operacji na czujnikach (jak w rozwiązaniu TPS), jak i przeprogramowania centralki. Ponadto moduł bluetooth łączący AXONE S z Navigatorem nano S pozwala mechanikowi na pracę w trybie bezprzewodowym, umożliwiając mu swobodne poruszanie się przy kołach pojazdu, bez utraty połączenia z jego centralką. Oprogramowanie AXONE S można poszerzyć o dodatkowe funkcje. Dzięki temu mechanik uzyska dostęp do szeregu innych opcji z zakresu elektroniki zawieszenia, wymiany i kontroli elektroniki klocków hamulcowych, układu klimatyzacji, rozruchu, zestawu wskaźników, czy oświetlenia. Uzyska także możliwość wykonania przydatnego reset service.  

Z myślą o warsztatach, które posiadają już wymienione wyżej urządzenia diagnostyczne, firma przygotowała dodatkowe narzędzie TPS KEY. Ten niewielkich rozmiarów przyrząd (37x72x16,5 mm, 36 g), został wyposażony w gniazdo USB, dzięki któremu wpina się go do interfejsów AXONE (przez opcjonalną mini stację dokującą) oraz AXONE 4 Mini, przekształcając  je w kompleksowe narzędzia do obsługi systemów TPMS. TPS KEY posiada najnowszej generacji procesor Cortex, dzięki czemu mechanik jest w stanie zarządzać wszystkimi operacjami dotyczącymi ogumienia. Może komunikować się  z czujnikami TPMS poprzez swoją funkcjonalność, ale także, poprzez wykorzystanie oprogramowania IDC4 zintegrowanego z interfejsem diagnostycznym firmy, może komunikować się z ECU pojazdu aby przeprowadzić operacje przeprogramowania czujników uniwersalnych oraz uzyskać dostęp do pełnych zasobów diagnostyki.

Instalacja TPS KEY odbywa się poprzez umieszczenie go w porcie USB urządzenia, w prosty i bezpośredni sposób, a aplikacja APP TPMS Repair prowadzi użytkownika krok po kroku przez wszystkie etapy pracy. APP TPMS Repair można pobrać za darmo z wirtualnego sklepu TEXA APP w wersji na AXONE 4, AXONE 4 Mini oraz PC.

(ik)

Źródło i fot. Texa

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń