Z pierwszych powakacyjnych danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA wynika, że salony samochodowe w Unii Europejskiej nie miały wakacji. Zarówno w lipcu, jak i w sierpniu odnotowano większą sprzedaż samochodów osobowych - odpowiednio o 5,6 proc. i 2,1 proc. r/r. Podobną tendencję zaobserwowano także na polskim rynku.
Samochody osobowe w Polsce
W lipcu br. w Centralnej Ewidencji Pojazdów pojawiło się 25566 nowych samochodów osobowych, czyli o 2,9 proc. więcej niż w tym samym miesiącu 2013 r. Jeszcze lepszy wynik odnotowano w sierpniu. W minionym miesiącu zarejestrowano w Polsce 20003 osobówek, czyli więcej o 4,9 proc niż rok temu. Łącznie od początku 2014 r. z polskich salonów wyjechało w sumie 221477 osobówek, co oznacza prawie 16 proc. dynamikę rok do roku.
- Tak jak się tego spodziewaliśmy, w obu miesiącach wakacyjnych zakończyliśmy sprzedaż na poziomie wyższym niż przed rokiem - mówi Paweł Gos, prezes Exact Systems i ekspert Polskiej Izby Motoryzacji. - Sierpień był zdecydowanie słabszy niż lipiec, ale to wynika ze specyfiki tego miesiąca, w którym najczęściej sprzedaje się najmniej aut w ciągu całego roku. Na razie też nie widać dużego wpływu konfliktu za naszą wschodnią granicą na decyzje zakupowe konsumentów i firm. Polacy korzystają z nowych ofert i rabatów, które przygotowują producenci i dilerzy samochodowi.
Samochody osobowe w Europie
Sierpień był dwunastym miesiącem z rzędu, w którym sprzedaż samochodów osobowych w UE odnotowała wzrost. W tym okresie Europejczycy kupili ponad 688 tys. nowych osobówek, czyli o 2,1 proc więcej niż w analogicznym miesiącu ubiegłego roku. Lipiec był zdecydowanie lepszy - producenci sprzedali ponad 1 mln aut osobowych (+5,6 proc. r/r). Po ośmiu miesiącach w UE zarejestrowano ponad 8,3 mln aut, co daje 6 proc. dynamikę r/r.*
- Sytuacja na rynku sprzedaży nowych samochodów osobowych w Europie od kilku miesięcy się stabilizuje - obserwujemy comiesięczne wzrosty, ale mamy do czynienia jeszcze z niskimi wolumenami - mówi Jacek Opala, dyrektor ds. rozwoju sprzedaży w Exact Systems. - Jednocześnie widzimy różnice między poszczególnymi krajami. I tak na zielono malują się Wielka Brytania z rekordowo niskimi stopami procentowymi i Hiszpania, w której obowiązuje system dopłat przy wymianie starego pojazdu na nowy. Czerwonym kolorem możemy zaznaczyć natomiast Włochy i Niemcy, których sprzedaż w sierpniu lekko przyhamowała.
Od stycznia do sierpnia najwięcej nowych samochodów osobowych wyjechało z salonów w Niemczech, gdzie odnotowano wzrost o 2,6 proc. r/r. Na drugim miejscu znalazła się fenomenalna Wielka Brytania z 1,5 mln zarejestrowanych osobówek (+10 proc. r/r), która od trzydziestu miesięcy z rzędu odnotowuje wzrosty. Trzecie miejsce przypadło Francji, która osiągnęła wzrost o 1,6 proc. r/r.
W Polsce liderem Skoda, w UE Volkswagen
Od stycznia do sierpnia br. najpopularniejszą marką samochodową w segmencie osobówek w Polsce była Skoda, za nią uplasowali się Volkswagen i Toyota. Polacy najczęściej wybierali model Skoda Octavia. W Europie liderem nadal pozostaje Volkswagen z ponad 1 mln sprzedanych aut.
Perspektywy na kolejne miesiące
P. Gos uważa, że brak załamania się sprzedaży w miesiącach wakacyjnych pozwala z optymizmem patrzeć na ostatni kwartał tego roku. - W porównaniu do pierwszego kwartału w letnich miesiącach dynamika sprzedaży czterech kółek nie była już tak wysoka, jednak końcówka roku zgodnie ze swoją specyfiką powinna być zdecydowanie lepsza. Liczymy, że w związku z licznymi premierami nowych modeli z klasy wyższej i średniej, które są planowane na ostatnie miesiące tego roku, oraz wyprzedażami roczników, które z roku na rok są wprowadzane przez dilerów coraz wcześniej, więcej klientów indywidualnych odwiedzi salony samochodowe. Podtrzymuję zdanie, że w całym 2014 r. zarejestrujemy w Polsce 310–320 tys. nowych samochodów osobowych, czyli ok. 5-10 proc. więcej niż rok temu - ocenia przedstawiciel Exact Systems.
* Dane ACEA obejmujące państwa członkowskie Unii Europejskiej, poza Maltą
(ik)
Źródło: Exact Systems, Fot. Skoda