Firma Bosch poinformowała, że jej obroty ze sprzedaży części do samochodów użytkowych wzrosły o ponad 10 proc. Ponadto co czwarte euro zarabiane przez dział przedsiębiorstwa Technika Motoryzacyjna pochodzi ze sprzedaży części i wyposażenia do samochodów ciężarowych, transporterów lub autokarów.
- Dzięki zwiększeniu obrotów o ponad 10 proc., segment samochodów użytkowych znacząco przyczynia się do wzrostów w dziale Bosch Technika Motoryzacyjna - powiedział podczas Międzynarodowych Targów Pojazdów Użytkowych IAA w Hanowerze Wolf-Henning Scheider, członek zarządu Robert Bosch GmbH i rzecznik działu przedsiębiorstwa Technika Motoryzacyjna.
Normy emisji spalin
Głównym motorem wzrostu jest, tak jak do tej pory, technologia do silników diesla. Z uwagi na zaostrzające się normy emisji, Bosch odnosi korzyści nie tylko ze sprzedaży części i wyposażenia dla samochodów ciężarowych i autokarów, ale także innych pojazdów, jak traktory i maszyny budowlane.
Przykładem tego trendu może być nowa norma emisyjna China4. Dzięki jej wprowadzeniu, elektronicznie sterowane układy wtryskowe oraz systemy oczyszczania spalin stały się obowiązkowe w przypadku nowo produkowanych samochodów użytkowych. W efekcie firma Bosch sprzedała ponad dwa razy więcej układów Common Rail niż w 2013 r. W konsekwencji koncern planuje jeszcze w tym roku uruchomić drugą fabrykę w Chinach, zajmującą się produkcją techniki motoryzacyjnej do samochodów użytkowych.
Internet w samochodach ciężarowych
W Europie oraz USA, Bosch skupia się także na oferowaniu samochodom użytkowym usług wykorzystujących internet. - Przewidujemy, że już w 2016 r. każdy nowo wyprodukowany samochód ciężarowy w Europie i USA będzie podłączony do internetu - powiedział Wolf-Henning Scheider. Obecnie Bosch jest europejskim liderem w segmencie Infotainment dla samochodów ciężarowych i autokarów. Dzięki podłączeniu samochodów użytkowych do sieci zwiększy się opłacalność ich eksploatacji.
Przykładem tego jest technologia Eco.Logic Motion. System oblicza efektywną strategię jazdy w oparciu o horyzont elektroniczny tworzony z wykorzystaniem danych systemu nawigacyjnego. W tym celu Bosch zintegrował układ napędowy i skrzynię biegów z systemem nawigacyjnym pojazdu. Rozwiązanie to przynosi średnio 5 proc. oszczędności paliwa, a zgodnie z pomiarami wykonanymi przez klientów, nawet do 9 proc.
W przyszłości Bosch chce zintegrować sterowniki silnika i skrzyni biegów także z danymi internetowymi dostępnymi w czasie rzeczywistym. Dzięki temu układ napędowy samochodu użytkowego będzie mógł nie tylko uwzględniać topografię i geometrię sieci dróg, lecz także ograniczenia prędkości i odcinki, przy których prowadzone są roboty drogowe. Według przedstawicieli firmy pozwoli to „zoptymalizować strategię jazdy dzięki informacjom dostarczanym na bieżąco.
(ik)
Źródło i fot.: Bosch