Przeszło dwieście samochodów i tysiąc osób zgromadził Festiwal Miłośników Włoskiej Motoryzacji Forza Italia, który w minioną sobotę odbył się w Zespole Pałacowo-Parkowym w Rozalinie pod Warszawą. W tym roku odbyło się już czwarte spotkanie właścicieli włoskich aut zrzeszonych w polskich klubach i na forach internetowych. Na zlocie obecne były zarówno kultowe włoskie klasyki oraz współczesne modele.
Coroczne spotkania miłośników włoskiej motoryzacji i kultury organizowane przez klub ForzaItalia.pl przyzwyczaiły uczestników do wysokiego poziomu imprezy, różnorodnych atrakcji, a nade wszystko do obecności pięknych i unikalnych włoskich maszyn. Na terenie parku przylegającego do XIX-wiecznego pałacyku, zostały zgromadzone istne perełki motoryzacji pochodzące z Półwyspu Apenińskiego.
Absolutnym unikatem okazała się Lancia Fulvia Sport Zagato z 1968 r. oraz druga Fulvia - przygotowana do rajdów wersja 1.3 Coupé Monte Carlo z 1972 r., którą właściciel regularnie startuje w rajdach pojazdów zabytkowych. Miłośnicy klasyki mogli zachwycić się także Alfami Romeo - wspaniałą Giulią Spider z 1964 r. oraz jej siostrzanymi wersjami z nadwoziem coupé - GT Bertone. Wśród nieco młodszych klasyków nie zabrakło modeli 164, w tym pierwszego na świecie egzemplarza odmiany Q4 (prototyp zbudowany w zakładach Steyr-Puch). Dwa egzemplarze Alfy Romeo 4C wzbudzały większe zainteresowanie niż zaparkowane nieopodal Lamborghini Gallardo LP560-4. Również miłośnicy jednośladów nie byli zawiedzeni - licznie stawili się właściciele wyczynowych Ducati, Moto Guzzi, Aprillii oraz uroczych skuterów Vespa i Lambretta.
Wśród atrakcji przygotowanych przez organizatorów znalazły się m.in. rajd turystyczno-nawigacyjny, urodzinowa impreza magazynu „La Rivista", warsztaty tańca tarantela, a także koncert nadarzyńskiej orkiestry dętej. Największą atrakcją spotkania był jednak konkurs elegancji, podczas którego uczestnicy mogli zaprezentować swoje maszyny i siebie, bowiem niektórzy przygotowali się do tego wyjątkowo starannie, dobierając odpowiednie stroje. W pamięci szczególnie zapadła replika oryginalnego kombinezonu pracownika fabryki Lambretta.
Jury, w składzie którego zasiedli: Anna Molgo reprezentująca Pałac Rozalin, Julia Wollner z magazynu „La Rivista", Marek Babiński z firmy Carserwis i Paweł Boruta z Ducati Polska, wyłoniło „Pojazd Zlotu Forza Italia 2014". Została nim Alfa Romeo Giulia Spider z 1964 r. Wyróżnienia otrzymały natomiast Lancia Fulvia Sport Zagato z 1968 r. oraz skuter Lambretta.
Inicjatywa ForzaItalia.pl powstała w celu integracji polskiego środowiska sympatyków włoskich pojazdów. Jej założyciele śledzą działania zagranicznych stowarzyszeń i od czterech lat organizują także regularne zloty w Polsce. Wydarzeniu patronował Fiat Auto Poland, którego na zlocie reprezentowała firma Carserwis, warszawski diler marek Grupy Fiat-Chrysler.
(ik)
Źródło i fot.: Fiat