Bieżnikowanie opon może przynieść operatorom pojazdów użytkowych duże korzyści ekonomiczne. Proces ten obniża koszt przejechanego kilometra oraz całkowity koszt eksploatacji ogumienia. Aby jednak maksymalnie wykorzystać potencjał produktu, trzeba stosować najwyższej jakości materiały bieżnikowane na gorąco. Przykładem mogą być opony Goodyear i Dunlop serii TreadMax i NextTread, które zapewniają nie tylko oszczędności, ale także istotne korzyści dla środowiska naturalnego.
Opony bieżnikowane Goodyear oferują jakość zbliżoną do nowych modeli: długą żywotność oraz niskie zużycie paliwa, osiągalne dzięki wysokiej trwałości i niskiemu oporowi toczenia. Najnowsze produkty w tym asortymencie to TreadMax KMAX i TreadMax FUELMAX. Do ich produkcji wykorzystuje się te same mieszanki i wzory bieżnika co na liniach produkcyjnych najnowszych opon tej marki do pojazdów ciężarowych. Istnieje także możliwość bieżnikowania wcześniejszej generacji opon - Marathon LH II i Regional RH II jako TreadMax KMAX i FUELMAX.
Koncepcja zwielokrotniania żywotności opony poprzez pogłębianie, bieżnikowanie i kolejne pogłębianie może półtorakrotnie wydłużyć okres eksploatacji opony. Stanowi także tańsze o 75 proc. rozwiązanie w porównaniu z ceną nowego ogumienia.
Koncepcja zwielokrotniania żywotności opony
1. Pierwsze „życie” - opona jest eksploatowana do momentu, w którym bieżnik ma od 3 do 5 mm wysokości. Następnie jest profesjonalnie pogłębiana według zalecanego przez producenta wzoru. Choć w większości krajów minimalna dopuszczalna przepisami wysokość bieżnika wynosi 1,6 mm, za minimalną zalecaną wysokość do bieżnikowania powszechnie uznaje się 3 mm. Jednakże sprawność opony spada, gdy wysokość bieżnika schodzi już poniżej 5 mm, dlatego pogłębianie na tym etapie zużycia utrzymuje walory eksploatacyjne opony.
2. Drugie „życie” - opona jest ponownie eksploatowana do momentu, w którym bieżnik ma od 3 do 5 mm. Ogumienie jest wtedy gotowe do bieżnikowania.
3. Trzecie „życie” - bieżnikowana opona jest raz jeszcze eksploatowana do momentu, w którym bieżnik ma od 3 do 5 mm. Następnie jest ponownie profesjonalnie pogłębiana według wzoru zalecanego przez producenta.
4. Czwarte „życie” - opona jest ponownie eksploatowana do momentu, w którym bieżnik ma od 3 do 5 mm. Jeżeli na tym etapie z powodzeniem przejdzie surowy przegląd techniczny, może być kolejny raz bieżnikowana przez Goodyear Dunlop, a w przypadku wybranych produktów cykl ten można powtarzać.
Więcej informacji na temat bieżnikowania opon i metod Goodyeara w listopadowym wydaniu Przeglądu!
(ik)
Źródło i Fot. Goodyear