Inżynierowie Exide Technologie opracowali nowe rozwiązania, jak np. technologia Carbon Boost oraz IV generacja akumulatorów AGM i EFB do pojazdów z systemem Start-Stop. Dzięki temu nowe akumulatory pod markami CENTRA i EXIDE będą ładować się nawet o 1,5 razy szybciej oraz będą miały zwiększoną wydajność.
Technologia Carbon Boost była początkowo tworzona z myślą o akumulatorach AGM (ang. Absorbent Glass Mat) i EFB (ang. Enhanced Flooded Batteries) przeznaczonych do pojazdów z systemem Start-Stop. Dzięki wieloletnim badaniom i inwestycjom technologicznym udało się opracować rozwiązanie oparte na unikalnych dodatkach węglowych, które zoptymalizowały zdolność przyjmowania ładunku oraz czas ładowania akumulatora. W efekcie rozwiązanie Carbon Boost będzie można zastosować także w tradycyjnych akumulatorach.
We wspomniany system zostały wyposażone akumulatory Centra Futura i Exide Premium, przeznaczone do nowoczesnych samochodów napędzanych dużymi, konwencjonalnymi silnikami. Jak informuje producent, nowe urządzenia doskonale sprawdzą się podczas codziennej miejskiej jazdy, która charakteryzuje się dużą ilością zatrzymań, a także w warunkach niskich temperatur, których tradycyjnie można spodziewać w okresie zimy. Nowe akumulatory mają 30 proc. więcej mocy rozruchowej i są najbardziej zaawansowanymi konstrukcjami na rynku tradycyjnych akumulatorów.
Według statystyk pojazdy z systemem Start-Stop stanowią obecnie 15 proc. rynku samochodowego w Europie, a w ciągu najbliższych 5 lat wskaźnik ten ma wzrosnąć do 50 proc. W samochodach tych mogą być używane wyłącznie specjalnie zaprojektowane akumulatory, co jest przyczyną szybkich zmian w branży akumulatorowej. Exide w 2004 r. opracował pierwszą technologię (AGM), odpowiadającą wymaganiom stawianym przez producentów pojazdów z systemem Start-Stop. W 2008 r. stworzył akumulatory EFB.
Dzięki wprowadzonym udoskonaleniom najnowsza gama akumulatorów jest w pełni dostosowana do wprowadzanych w pojazdach nowoczesnych funkcji, takich jak: „żeglowanie” (polegającym na czasowym wyłączaniu silnika podczas jazdy ze stałą prędkością), rekuperacja energii w procesie hamowania i innych, których celem jest redukcja zużycia paliwa i emisji CO2.
Samochody z tradycyjnym układem napędowym również mogą być wyposażone w akumulatory AGM i EFB, co pozwali na wzrost ich wydajności i redukcję kosztów eksploatacyjnych. Efekty te w szczególności można zaobserwować w pojazdach służb publicznych (radiowozy, karetki pogotowia ratunkowego), w bogato wyposażonych samochodach, a także w sytuacjach, w których akumulator jest narażony na działanie niekorzystnych warunków.
Koncern zaprezentował swoje nowe produkty podczas targów Automechnika we Frankfurcie. Dla polskich kierowców najnowsze urządzenia będą dostępne na przełomie listopada i grudnia br.
(ik)
Źródło i Fot.: Exide Technologie