2014-09-04

Układ sterowania od Continentala

 

Niemiecki producent opon i dostawca części samochodowych wprowadził zintegrowany układ sterowania dla najnowszej generacji 7-stopniowej półautomatycznej skrzyni biegów z podwójnym sprzęgłem S-tronic Audi z automatyczną przekładnią i przednim napędem.

Skrzynie biegów z podwójną przekładnią stają się coraz bardziej popularne. Oferują kierowcom korzyści w zakresie niższego zużycia paliwa, płynnej zmiany biegów oraz większej wydajności pojazdu. Wspomniane rozwiązanie uważane jest za jedną z najważniejszych innowacji w branży motoryzacyjnej.

Nowy układ sterowania firmy Continental, stworzony do samochodów Audi, spełnia wymagania bezpieczeństwa funkcjonalnego określone w normie ISO 26262 ASIL-D i jest zintegrowany ze sterowaniem pompą olejową z zasilaniem elektrycznym na żądanie. Głównym jego zadaniem jest zapewnienie wszystkich funkcji napędu, co wiąże się z przetwarzaniem szeregu danych obsługiwanych przez czujniki i rozwiązaniem kwestii działania wielu siłowników. To z kolei wymaga pogodzenia założeń projektu i funkcjonalności układu sterowania z mechatroniką samej skrzyni biegów. Wszystkie te elementy zostały bowiem umieszczone w niewielkich rozmiarów obudowie instalacyjnej.

Nowa 7-stopniowa półautomatyczna skrzynia biegów S-tronic jest częścią modułowej platformy podłogowej z poprzecznie ustawionym silnikiem. W związku z tym, jej konstrukcja jest zwarta i nie ma w niej wiele miejsca na rozbudowany układ sterowania. Ponadto nowy sprzęt obsługuje również elektryczną pompę olejową. Jej bezszczotkowy silnik zapewnia moc niezbędną, aby dostarczyć odpowiednią ilość oleju do podwójnego sprzęgła i siłowników przekładniowych. Koncepcja zasilania na żądanie eliminuje wymagania energetyczne skrzyni biegów. W celu uruchomienia pompy, układ sterowania musi być wyposażony w elementy zasilania.

- Ze względu na ograniczenia powierzchni, umieściliśmy elementy przetwarzania sygnału i zasilania na tym samym obwodzie drukowanym - wyjaśnia Armin Gottschaller, szef ds. rozwoju w sekcji przekładni. - Oznacza to mocowanie elementów do podłoża odpornego na wysokie temperatury.

Innym istotnym osiągnięciem inżynierów koncernu jest zapewnienie bezpieczeństwa związanego z układem sterowania. Wybrana konstrukcja sprzętu i oprogramowania jest zgodna z Poziomem Nienaruszalności Bezpieczeństwa Pojazdów D (ASIL-D), zgodnie z normą ISO 26262, który jest obecnie najbardziej rygorystycznym poziomem środków bezpieczeństwa wymaganych w samochodowych systemach elektronicznych.

(ik)

Źródło i Fot. Continental

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń