Transport jest jedną z kluczowych branż dla gospodarki nie tylko Polski, ale także Europy. Według szacunków GUS wartość polskiego sektora TSL (Transport, Spedycja, Logistyka) wynosi około 5 mld złotych, co stanowi obecnie 10 proc. polskiego PKB i ciągle rośnie. Według prognoz firmy Colliers International, Polska obok Turcji może stać się najważniejszym ośrodkiem logistycznym w Europie.
W Polsce mamy obecnie oddanych do użytku ponad 1300 km dróg ekspresowych i prawie 500 km autostrad. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju planuje nowe inwestycje, w tym rozbudowę sieci dróg ekspresowych. Kolejne projekty infrastrukturalne nie powinny dziwić biorąc pod uwagę centralne położenie Polski w Europie.
Warto podkreślić, że przez nasz kraj przebiega kilka korytarzy paneuropejskich (ciągi komunikacyjne międzynarodowego znaczenia na kontynencie europejskim), które stanowią połączenie przede wszystkim między Wschodem i Zachodem. W związku z tym zarówno położenie geograficzne, jak i sieć dróg korzystnie wpływają na rozwój sektora transportowego w Polsce.
- Polskie firmy z branży TSL powinny inwestować, aby zachować konkurencyjność na rynku. - mówi Mariusz Żyła, Sales Executive Poland Transics International. - A jest o co walczyć, ponieważ w grę wchodzą duże pieniądze. Polskie przedsiębiorstwa najczęściej decydują się na rozwiązania mogące usprawnić obsługę klienta, poprawić komunikację z kierowcami, a także zoptymalizować koszty spalania. Pomocne mogą być tu systemy telematyczne, monitorujące i raportujące wszelkie dane dotyczące pojazdów. Te informacje z kolei przekładają się na konkretne pieniądze w postaci oszczędności.
Takie rozwiązania stają się coraz popularniejsze w naszym kraju. Z danych statystycznych firmy wynika, że liczba kilometrów przejechana przez polskie ciężarówki z zainstalowanym system Transics, pozwoliłaby na okrążenie 5489 razy naszej planety. Łącznie daje to prawie 220 mln przejechanych kilometrów, a liczba ta stale rośnie.
Po chudych, kryzysowych latach polskie firmy transportowe będą mogły liczyć na korzystniejsze warunki. Oprócz poprawy stanu infrastruktury i położenia geograficznego, ważnym sprzymierzeńcem rozwoju branży TSL w Polsce będą rosnące wskaźniki dotyczące rynku wewnętrznego.
W raporcie przygotowanym przez Colliers International wskazano, że w latach 2011-2020 nasz kraj ma się uplasować na trzecim miejscu w Unii Europejskiej pod względem wzrostu wydatków konsumentów i zająć pierwsze w analogicznym okresie, co do wzrostu wartości dodanej brutto. Ponadto Polska obok Turcji wymieniana jest jako kluczowy element łańcucha dostaw na Starym Kontynencie w perspektywie najbliższych 5 lat.
(ik)
Źródlo: PIM, Fot. Arch. redakcji