Continental, światowy dostawca rozwiązań dla branży motoryzacyjnej i transportowej, zaprezentował wyświetlacz HUD z rozszerzoną rzeczywistością (AR-HUD, ang. Augmented Reality - Head-up Display). Jak informuje producent najnowsze rozwiązanie zapewni nową jakość w prowadzeniu samochodów, która zwiększy bezpieczeństwo oraz komfort jazdy.
Informacje o prędkości czy parametrach pojazdu, a także wskazówki nawigacji wyświetlane na przedniej szybie samochodu są już standardem w autach wyższej klasy. W związku z rosnącymi oczekiwaniami klientów, firma Continental wprowadza na rynek zaawansowany system interaktywny, który ma wspomagać decyzje podejmowane przez kierowcę.
Oprócz podstawowych danych o pojeździe, na nowym urządzeniu wyświetlane są informacje o aktualnej sytuacji na drodze. Na wyświetlaczu pojawiają się kolorowe, proste w zrozumieniu ikonki oraz jasne wskazówki dla zmotoryzowanych. Ponadto urządzenie informuje kierowcę o potencjalnym niebezpieczeństwie i doradza optymalne rozwiązania.
Wszystkie dane prezentowane są w prosty i czytelny sposób na przedniej szybie - na linii wzroku kierowcy. Dzięki temu nie rozpraszają kierowcy i pozwalają mu kontrolować sytuację na drodze i w aucie, bez konieczności odrywania wzroku od jezdni.
Opracowana przez Continental technologia AR-HUD działa w oparciu o informacje dostarczane z kamer, map cyfrowych czy pozycjonowania GPS oraz czujników zamontowanych w samochodzie, np. związanych z kontrolą ciśnienia w oponach. Ponadto, gdy czujniki odległości (system ang. Adaptive Cruise Control, ACC) są włączone, symbol w wyświetlaczu pokazuje prowadzącemu, kiedy może zmienić pas, bądź wyprzedzić jadący przed nim pojazd.
Następnie model widoku zewnętrznego z perspektywy kierowcy zostaje przeniesiony w formie rozszerzonej rzeczywistości w jego pole widzenia, które ma ok. 130 cm szerokości i 60 cm wysokości, w odległości 7,5 m. Jest to możliwe dzięki technologii DMD (układu mikroluster), stosowanej również w cyfrowych projektorach kinowych.
Nowe rozwiązanie firmy Continental ma wspomagać decyzje kierowcy skracając czas jego reakcji, a tym samym zwiększyć bezpieczeństwo i komfort prowadzenia samochodu. Podejście to wpisuje się w strategię firmy „Wizja zero”, która ma na celu ograniczenie liczby wypadków i ofiar śmiertelnych na drogach.
Koncern rozwija technologię HUD już od 2003 r., kiedy firma rozpoczęła produkcję pierwszego kolorowego wyświetlacza do samochodu osobowego. Rozpoczęcie seryjnej produkcji wyświetlaczy AR-HUD planowane jest na 2017 r.
(ik)
Źródło i Fot.: Continental