2014-08-12

Zmiany w ubezpieczeniach OC

 

W przyszłym roku zostaną wprowadzone zmiany w ubezpieczeniach komunikacyjnych oraz nowe standardy wyliczania szkód przez ubezpieczycieli. Od marca 2015 r. poszkodowani kierowcy będą mieli możliwość bezpośredniej likwidacji szkód. Oznacza to, że uszkodzonym samochodem zajmie się ubezpieczyciel, u którego wykupili polisę OC, a nie jak do tej pory firma, w której ubezpieczony jest sprawca kolizji.

 - Wprowadzenie bezpośredniej likwidacji szkód na całym rynku wraz z wprowadzeniem wytycznych Komisji Nadzoru Finansowego dotyczącej ujednolicenia procedur bardzo zmieni rynek ubezpieczeń komunikacyjnych - prognozuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Dorota Przybyszewska, dyrektor Departamentu  Likwidacji Szkód w Gras Savoye Polska.

Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) opracowała 21 wytycznych dotyczących polis komunikacyjnych. Nowe standardy w obsłudze klienta mają zwiększyć przejrzystość procesu wyliczania szkody, co uniemożliwi nieuczciwe zaniżanie kosztów jej likwidacji. W lipcu propozycje KNF trafiły do konsultacji społecznych, które potrwają do połowy września. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami nowe wytyczne mają wejść w życie z końcem marca 2015 r.

W marcu przyszłego roku planowane jest także wdrożenie bezpośredniej likwidacji szkód na całym rynku ubezpieczeniowym. Dzięki temu poszkodowany kierowca może likwidować szkodę w swoim zakładzie ubezpieczeń, a nie jak do tej pory u ubezpieczyciela sprawcy kolizji. Warto dodać, ze taką możliwość od kwietnia br. mają klienci PZU. Andrzej Klesyk, prezes PZU, wyjaśnia że usługa ta cieszy się dużym powodzeniem. Dzięki niej zlikwidowano już ponad 10 tys. szkód. Bezpośrednią likwidację szkód oferują obecnie także inne firmy - UNIQA oraz Allianz.

- Z punktu widzenia klienta, to oczywiste: idę do swojego ubezpieczyciela, nie muszę likwidować szkody tam, gdzie jestem trochę traktowany jak intruz - uważa Dorota Przybyszewska. - Niestety czasami ubezpieczyciele na podstawie swoich doświadczeń traktują poszkodowanych jako potencjalnych wyłudzaczy.

Członkowie Polskiej Izby Ubezpieczeń podjęli decyzję o wdrożeniu systemu BLS na całym rynku w maju br. Rozwiązanie to będzie realizowane w formie rozliczeń ryczałtowych, polegających na tym, że ubezpieczyciele rozliczają się między sobą na bazie ustalonych kwot, a nie każdorazowo po rzeczywistych kosztach szkody, z tym że niektóre rodzaje szkód nie zostaną systemem BLS objęte. Skorzystać z tej procedury będzie można tylko pod pewnymi warunkami.

- Po pierwsze, dotyczy to zdarzeń, w których uczestniczyły tylko dwa pojazdy, po drugie, dotyczy tylko uszkodzeń pojazdu, nie szkód osobowych. I po trzecie, dotyczy tylko szkód do jakiejś kwoty - informuje dyrektor Departamentu Likwidacji Szkód Gras Savoye Polska.

Nowa forma likwidacji szkód  jest korzystna nie tylko z punktu widzenia samych klientów, ale także firm ubezpieczeniowych.

- Po pierwsze, zmieni to wizerunek ubezpieczycieli, który dotychczas w oczach klientów nie był najlepszy - ocenia Dorota Przybyszewska. - Z drugiej strony, uprości cały proces likwidacji szkody, a tym samym zmniejszy jej koszty.

Firmy działające we wspomnianej branży mają nadzieję, że wprowadzenie nowego rozwiązania zakończy wojnę cenową, jaka ma miejsce na rynku ubezpieczeń komunikacyjnych. W 2013 r. wynik techniczny z ubezpieczeń OC pozostał ujemny, a strata wyniosła 266 mln zł. Mimo, że wynik ten oznacza poprawę w porównaniu z 2012 r., to rynek wciąż pozostaje w nierównowadze. Usługa bezpośredniej likwidacji szkód powinna spowodować, że klient nie będzie kierował się przy wyborze ubezpieczyciela jedynie ceną, a na przykład renomą firmy.

(ik)

Źródło.: Newseria Biznes, Fot.: Wikipedia

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń