2014-08-12

Krótsze przestoje w motoryzacji

 

W ubiegłych latach większość załóg przedsiębiorstw z branży motoryzacyjnej w czasie wakacji szła na dwu- lub trzytygodniowe urlopy. W tym roku natomiast firmy motoryzacyjne postanowiły skrócić wakacyjne postoje produkcyjne, a nawet całkowicie z nich zrezygnować.

- Po raz pierwszy w historii naszego zakładu pracujemy praktycznie przez całe wakacje -  wyjaśnia Izabela Będkowska, przewodnicząca Solidarności w Bitron Poland w Sosnowcu.  - Urlop postojowy dla wszystkich pracowników jest wykluczony ze względu na bardzo dużą liczbę zamówień. Mamy naprawdę mnóstwo pracy.

Wspomniana firma planuje wstrzymać produkcje tylko od 14 do 17 sierpnia, wyłącznie ze względu na planowane w tym czasie przerwy w dostawach prądu. - Podejrzewam, że gdyby nie brak prądu, to produkcja w ogóle nie zostałaby wstrzymana - dodaje I. Będkowska. Przewodnicząca podkreśla, że pracownicy przyzwyczaili się do corocznej wakacyjnej przerwy w produkcji, dlatego niektórzy z nich jej brak przyjmują z niezadowoleniem.

Przerwy nie zaplanowano także  w innej sosnowieckiej firmie motoryzacyjnej -  Automotive Lighting Poland. Jeszcze do niedawna urlop jej pracowników uzależniony był od letniego postoju w tyskiej fabryce Fiata, dla której zakład produkuje podzespoły. Sytuacja ta uległa zmianie dwa lata temu, gdy ALP rozszerzył swoją działalność o inne koncerny samochodowe.

- Od czasu, gdy zaczęliśmy produkować części dla Mercedesa, Opla, Skody i Volkswagena, nie ma szans, by cała załoga w jednym czasie korzystała z urlopów. - mówi Aleksander Jacuniak, szef zakładowej Solidarności. - Zamówień mamy bardzo dużo, a dodatkowo każdy nasz zleceniodawca inaczej planuje letni postój w swojej firmie.

Przerwa wakacyjna została zachowana natomiast w Yazaki Automotive Products Poland w Mikołowie. -  Postój trwa od 4 do 14 sierpnia, ale zaraz potem mamy długi weekend i w rezultacie do pracy wrócimy 18 sierpnia - wyjaśnia Katarzyna Grabowska, przewodnicząca zakładowej Solidarności. - W tym czasie w zakładzie wykonywana będzie m. in. konserwacja urządzeń i remonty. W normalnym ciągu produkcyjnym nie da się tego zrobić.

Przewodnicząca dodaje, że pracownicy cenią sobie zastosowaną także w tym roku przerwę wakacyjną. - Nasza załoga jest stosunkowo młoda. Pracownicy mają rodziny, wychowują dzieci. Przerwa wakacyjna ułatwia zorganizowanie rodzinnego urlopu - podkreśla K. Grabowska.

W tyskiej fabryce Fiata postój wakacyjny rozpoczął się 4 sierpnia. Jednak w tym roku pracownicy spółki wypoczywać będą tylko dwa, a nie jak w ubiegłych latach trzy tygodnie. Teraz załoga fabryki będzie musiała wrócić do pracy już 18 sierpnia.

- Skrócono nam urlop, bo produkcja nie może czekać - mówi Wanda Stróżyk, przewodnicząca związku w Fiat Auto Poland. - Od kwietnia od poniedziałku do czwartku pracujemy po 10 godz. dziennie. Przy tak dużym obciążeniu dwa tygodnie urlopu to zdecydowanie za krótko, by zregenerować siły po całym roku ciężkiej pracy.

(ik)

Źródło: Automotive Suppliers, Fot.: Fiat

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń