Z badań przeprowadzonych przez firmę Goodyear wśród przedstawicieli branży transportowej, wynika że przepisy wywierają kluczowy wpływ na działalność flot pojazdów ciężarowych w Europie. W sondażu uczestniczyło prawie 600 menedżerów flot z ośmiu europejskich rynków i Turcji.
Uczestnicy badania stwierdzili, że regulacje prawne mają duży wpływ na wzrost rentowności i zrównoważony rozwój firm. Poza kosztami paliwa (40 proc.), kształt przepisów jest najczęstszym problemem zgłaszanym przez kierowników flot. Dylematy z tym związane są szczególnie odczuwalne przez mniejsze przedsiębiorstwa: jedna czwarta flot, dysponująca 20-50 pojazdami ciężarowymi stwierdziła, że właśnie te dwie kwestie w największym stopniu wpływają na ich działalność. Istotnym wyzwaniem jest także nabór i utrzymanie pracowników. Ze względu na to, że rośnie średni wiek kierowców, problem ten będzie się nasilał w kolejnych latach.
Z przeprowadzonych badań wynika, że branża transportowa inwestuje nie tylko w swoją przyszłość, ale także w ochronę środowiska. Wiele flot popiera cele Unii Europejskiej w zakresie zmniejszania emisji dwutlenku węgla. Blisko 7 proc. flot przeszkoliło swoich pracowników pod kątem ekonomicznej jazdy, a ponad połowa dąży do użytkowania najbardziej efektywnych paliwowo pojazdów. Choć przedstawiciele branży obawiają się wysokich podatków zawartych w cenie paliwa, zaledwie jedna czwarta aktywnie wzywa do ograniczenia przepisów dotyczących emisji dwutlenku węgla. Potwierdza to, że wysiłki flot na rzecz ograniczenia kosztów paliwa są zbieżne z proekologicznymi działaniami UE.
Floty, które inwestują z myślą o przyszłości, liczą na wsparcie ze strony UE. Ponieważ warunki drogowe są kluczowe dla ich efektywności, 68 proc. respondentów chciałoby inwestycji w utrzymanie dróg. Ponad połowa ankietowanych potrzebuje wsparcia w obszarze eksploatacji bardziej ekologicznych pojazdów oraz inwestycji w aerodynamikę i wydajne paliwowo opony (60 proc.). Idea dopuszczenia do ruchu w Europie większych pojazdów ciężarowych także cieszy się sporym poparciem (51 proc.). Zdecydowana większość respondentów chciałaby lepszej harmonizacji przepisów (68 proc.).
- Wyniki naszego badania pokazują, że branża nie tylko nie sprzeciwia się działaniom Unii Europejskiej na rzecz ograniczenia emisji dwutlenku węgla, ale także rozumie potrzebę większej efektywności paliwowej i działań przyjaznych dla środowiska - powiedział Michel Rzonzef, wiceprezes Goodyear ds. opon do pojazdów użytkowych w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce. - Wobec nadchodzącego posiedzenia nowo wybranego Parlamentu Europejskiego i Kolegium Komisarzy, postaramy się zwrócić uwagę tych dwóch organów na poważne wyzwania jakie stoją przed branżą transportową. Konieczne jest, by regulacje prawne wspierały dalsze budowanie zrównoważonej przyszłości flot.
Parlament Europejski, jego posłowie wraz z Komisją Europejską, planując działania na kolejne cztery lata, powinni zastanowić się nad metodami dalszego wspierania branży przewozów drogowych.
- Wnioski z naszej ankiety staną się podstawą do stworzenia rozszerzonej wersji Białej Księgi. Opublikujemy ją podczas sympozjum, które odbędzie się 14 października w Brukseli. Podczas tego wydarzenia chcemy podzielić się z ustawodawcami, menedżerami flot oraz przedstawicielami branży wnioskami z naszego badania i rekomendacjami - dodał M. Rzonzef.
Nadchodzące sympozjum Goodyeara dotyczące przyszłości transportu będzie miało formułę podobną do spotkania z 2012 r., które koncentrowało się na efektywności paliwowej. W tym roku w dyskusji uczestniczyć będą kluczowi ustawodawcy z całej Europy, a także główni przedstawiciele branży i flot.
Metodologia badania:
Badanie przeprowadziła agencja ReputationInc na zlecenie Goodyeara. Obejmowało okres od kwietnia do czerwca 2014 r. Jego celem było lepsze poznanie i zrozumienie zagadnień kluczowych dla menedżerów flot w Europie. Ankieta składała się z 24 pytań, na które odpowiadali menedżerowie flot w dziewięciu krajach: Belgii, Francji, Niemczech, Włoszech, Luksemburgu, Holandii, Polsce, Turcji i Wielkiej Brytanii. Łącznie odpowiedzi udzieliło 576 menedżerów flot.
(ik)
Źródlo i Fot.: Goodyear