W pierwszym półroczu br. zarejestrowano niemal 176 tys. nowych samochodów osobowych. Wynik ten jest lepszy niż przed rokiem o około 19 proc. W letnie miesiące przewidywana jest jednak słabsza sprzedaż, co w dużej mierze wynika z wakacyjnych wyjazdów. Liderem na polskim rynku nadal pozostaje Škoda, która w pierwszym półroczu sprzedała niemal co siódmy nowy pojazd.
Od stycznia do czerwca 2014 r. liczba rejestracji nowych samochodów osobowych wzrosła o ponad 19 proc. w ujęciu rocznym. Przyspieszenie na początku tego roku było związane nie tylko z coroczną wyprzedażą aut z poprzedniego rocznika, lecz także ze zmianą prawa dotyczącego podatku VAT, gdyż do końca marca można było kupować samochody osobowe z kratką z całkowitym jego odliczeniem. W czerwcu br. zarejestrowano 25750 nowych aut, czyli o 547 więcej niż w czerwcu ubiegłego roku. Nadchodzące letnie miesiące zapowiadają się natomiast nieco słabiej.
- We wszystkich branżach panuje pewnego rodzaju sezonowość. Ten rok jest szczególny i tę sezonowość doskonale zaprezentował. Na początku roku mieliśmy do czynienia z wyprzedażą rocznika. Wystąpił również tzw. efekt kratki, czyli firmy zwiększyły swoje zakupy, jeśli chodzi o samochody osobowe do flot i wykorzystały zmianę ustawodawstwa. Teraz mamy do czynienia z okresowym spadkiem sprzedaży w okresie wakacyjnym - mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Michał Cabaj, kierownik ds. PR marki Škoda w Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.
Škoda już od pięciu lat utrzymuje pozycję lidera na naszym rynku. W pierwszym półroczu 2014 r. sprzedała ponad 24 tys. samochodów osobowych - co daje marce 14-proc. udział w rynku. Z wyników zebranych przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, w całym 2013 r. zarejestrowano niemal 290 tys. nowych samochodów osobowych, w tym ponad 36 tys. samochodów marki Škoda.
- Škoda jest liderem rynku, natomiast na kolejnych miejscach odbywa się tasowanie, czyli marki japońskie tasują się z markami niemieckimi i również z marką Volkswagen - analizuje M. Cabaj. Dodaje także , że w skali kraju sprzedaż rozkłada się w miarę równomiernie, choć w zachodnich województwach sprzedają się pojazdy nieco lepiej wyposażone niż na wschodzie kraju.
Według przedstawiciela czeskiej marki jej sukcesy oparte są na dobrej ofercie w każdym z segmentów aut osobowych. Mała Fabia i większa Octavia są najchętniej kupowanymi modelami w Polsce, a na popularności zyskuje też nowy model Rapid. W tym roku zaprezentowany został nowy wariant SUV-a Yeti, a jesienią pokazana zostanie Fabia trzeciej generacji. Ten model trafi do polskich salonów na początku 2015 r.
- 2012 i 2013 to były lata, kiedy odświeżyliśmy praktycznie całą naszą gamę modelową. 2014 również jest rokiem, w którym nabieramy tempa, a w zasadzie kontynuujemy fazę wzrostu. Natomiast w przyszłym roku również będą kolejne premiery, między innymi nowy Superb, czyli przedstawiciel najwyższego segmentu i nasza flagowa limuzyna - zapowiada M. Cabaj.
(ik)
Fot.: Škoda